lördag, april 10, 2010

någonstans längs vägen tappar coltranes sopransax tryck.



så fort det handlar om sex blir det förbjudet. lite autentiska sexscener skapar ramaskri, debatter, demonstrationer och hysteri. genast pratas det om att vi måste CENSURERA. precis som om vi inte själva kan välja bort sådant som får oss att må dåligt.


av den första SAW-filmen såg jag två minuter, blundade i fem och lämnade sedan rummet. av Hostel såg jag 40 minuter. jag vet var mina gränser går, och jag vet att det är okej att inte vilja se sådant som får mig att må illa. efter att play-knappen är pressad får vi ju ta vårt eget ansvar för vad det är för skräp vi satt igång.

det är värre med nyheterna på TV. där smyger det sig på en. i ena sekunden slökollar man på hur det går för Sony Ericsson, och i nästa sekund BAM! så mördar de varandra. människor faller döda ner, springer i panik, och jag sitter med fjärrkontrollen i handen och hjärtat ut och in.


autentiskt våld får mig att må betydligt sämre än autentiskt sex.


jag vill censurera nyheterna.
nej det vill jag inte alls.
jag vill slippa titta.
jag vill inte veta.
jag vill läsa mjuka romaner under en filt.

Inga kommentarer: