fredag, april 20, 2007

We're always making plans for Nigel



snyggast känner jag mig när min grå-svart-randiga, lite smutsiga tischa matchar till mjukisbrallorna, glasögonen lämnat en tyckrand på min näsrot och mina tänder antagit en mystisk ton från allt kaffe.



När det blir höst ska jag bli vuxen. Då ska jag vårda mitt hem, stryka Martins bruna skjortor och hänga upp dem på vadderade klädgalgar i hans sida av garderoben. Jag ska damma ovanpå köksskåpen, som är i en varm nyans av vad som kanske är valnötsträ (jag vet såklart ingenting om trä, eller någon annat som har med naturen att göra, men jag googlade träslag och kom fram till att köksskåpen mest av allt såg ut som valnöt), och som är alldeles mjuka att ta på, och lite klibbiga från matos. Jag ska lägga håret på kvällen, innan jag borstar mina tänder i två minuter, och jag ska aldrig mer somna med TV:n på på, så att man vaknar klockan fem och måste hålla sig vaken för att se slutet av Ellen. Jag ska också sluta lägga mina kläder på golvet eller lämna lampor tända när jag inte är hemma. Jag ska tänka på miljön och på mitt ansvar, och kanske plugga kulturjournalistik och börja hata kommersiella konstnärer. När det blir höst kanske jag ska släpa fram mitt staffli och måla en tavla om min själs lidanden, som jag sedan ska ge till någon jag tycker om. Men mest av allt ska jag bli vuxen, omtänksam och ansvarsfull. Jag ska aldrig glömma låsa min cykel med båda låsen, och aldrig tänka "äsch, den blir inte stulen här på den barrikarderade gården, så det räcker med ett lås", och aldrig tänka "idag är jag trött, så jag tar bussen". Jag ska börja tänka på min karriär och på att ha det rent och snyggt i alla hörn, så att man inte behöver skämmas när man får oväntat besök och en kopp gevalia. Jag ska bli vuxen och kanske övningsköra och betala mina räkningar och mitt kreditkort, och lyssna på jazz med en kopp te och humma med i alla gamla schlagers, och heja på alla jag känner igen på stan, och inte vara sådär sur, grinig, stolt och stursk som jag är nu. vänta ni bara. snart är det höst.

valnöt?

Inga kommentarer: