onsdag, maj 08, 2013

självcensur





när jag hänger på internet upptäcker jag allt som oftast att jag har ett PK-alarm som sätts igång när jag är på väg att skriva något olämpligt. det är inte alltid jag förstår varför det slår på, vilket tvingar mig till analys och eftertanke. oftast är det harmlösa saker som kan, om man vrider det ett varv, framstå som exempelvis sexistiskt eller rasistiskt. någon lägger upp en bild av en kändis som gör något, och i min fnittriga iver vill jag skriva hur dum hen ser ut på bilden, och så BEEP BEEP, nä, men just det. vad ger mig rätten att skriva så om en annan människa? eller så vill jag dra ett roligt skämt, som BEEP BEEP när man tänker efter generaliserar alldeles för grovt, så jag låter bli. jag är glad att det blivit så, att jag inte kräks ur mig allt hela tiden eller reflexmässigt måste skriva alla elakheter jag tänker (för de är så många), hur underhållande det än hade varit för andra idioter och troll.

inte för att jag vill verka förmäten, men vad oerhört trevligt vi hade haft det om alla hade mina spärrar.


PS: det händer att batterierna behövs bytas, och att vissa grodor hoppar förbi. men det är OK, va?

Inga kommentarer: