onsdag, december 28, 2005

"ursäkta, finns den här i mindre än 40?"

det är väl märkligt ändå. man ska vara snygg, men inte prata om det, och helst så ska ingen veta om eller märka när undren sker. man ska inte visa när ögonbryn ansas eller kinder påmålas. det ska liksom bara hända. och deodoranten rollas på och parfymen duttas i smyg innan man går utanför dörren, för att man sedan ska vara så underbart naturligt fresh hela dagen. och kläderna. outfitten. ni vet, sådär charmigt och vimsigt ihoprafsat, så att det inte syns att linnet bytts fem gånger innan det blev just det, och att byxorna åkt på och av minst lika många gånger, för att inte tala om valet av örhängen och skor. de där två timmarna som det tog att planera klädseln, de är den hemliga tiden som man inte pratar om. istället så kan man rufsa till håret lite. "va? näe, jag sprang bara ur duschen imorse och tog vad som fanns framme." det bästa är när det är rea. man ska köpa kläder för så lite pengar som möjligt, men se ut som att man betalat mest. alltså lär man sig att undvika fällorna: den DÄR tröjan kommer ALLA att veta vad den kostade, så DEN ska man AKTA SIG FÖR. helst ska man såklart hålla sig till basplagg. svart. grått. vitt. och så kan man frossa i underkläder som ingen ser. eller köpa de där skorna som är nedsatta 10% men ändå hamnar på runt tusenlappen (och så får man hoppas intensivt att priset inte senare går ner).

låter jag vansinnigt fåfäng? kanske. jag är ju det. men jag tvivlar starkt på att jag är ensam när jag vandrar längs gångarna på h&m, där drivorna på golvet vittnar om hur horder av snåla, fåfänga passerat före mig.

jag tycker i alla fall om reor såklart, även om det slutar för mig liksom för alla andra: man köper de där plaggen som inte reas än, och sen får man bita sig i tungan när de säljs på 30% om ett par veckor. i bästa fall så kan man låtsas att man var först, vilket man i och för sig aldrig är.






nu ska jag fortsätta kolla på top model och fundera över ifall jag borde köpa en väst eller inte. jag, som alla andra.

3 kommentarer:

wendela sa...

Klasslisa! Tack för besöket på Wendelas. Du har en fin sida. Lila. Jag har tänkt en del på det du skrev om senast. Och det hemska är att vi möllantjejer tror att vi är mindre utseendefixerade och mindre intresserade av att "behaga" än såna tjejer som prenumererar på modetidningar och alltid bär string och som tycker det är äckligt med hår på benen. Men den enda skillnaden på oss och dem är att vi lägger ned en massa tid på att fixa oss så att vi ser ofixade ut. Bedrägeri helt enkelt! Jag vill gärna tro att jag är mindre ytlig än mina kollegor på Zara men fan, vi har bara olika smak. Möllan ljuger! Sanningen suger! Fika duger! Kram S

wendela sa...

Klasslisa! tack för besöket på Wendelas. Det är en fin sida du har. Lila. Jag har tänkt en del på det du senast skrev om och kommit fram till att vi möllantjejer tror att vi är mindre ytliga och utseendefixerade än andra (tänk Slagthustjejer) men så är det fan inte. Vi ägnar lika mycket tid åt vårt utseende som dom som prenumererar på modetidningar och alltid bär string och som solar solarium och tycker hår annat än på huvudet är äckligt. Skillnaden är att vi fixar oss så att vi ska se OFIXADE ut. men nog fan är vi lika måna om att behaga som dom. Det vi sysslar med är helt enkelt bedrägeri! Möllan ljuger! Sannningen suger! Fika duger! Kram S

wendela sa...

oj lisa vad har jag nu gjort? Jag skrev en kommentar igår som försvann (trodde jag) men den kanske bara sparades i väntan på ditt godkännande? I så fall kan du ignorera min senaste kommentar för det är typ samma som den första. Herre guu asså. Hoppas allt är fine. puss Pissela