lördag, februari 25, 2012

lördag. bra bok av Ian McEwan vill jag minnas





jag har en onormalt normal dag. var på vinprovning igår, vilket paradoxalt nog är en aktivitet som signalerar tidig, nykter hemgång (kan bero på allvaret, sällskapet eller en feber jag valt att ignorera). alltså var kattväckningen kvart över sju inte nämnvärt bekymmersam. tidning, te och nyhetsmorgon. promenad till skräddaren och sedan take away latte, via clas ohlson, apoteket ("ärenden"), ett strosande i vindarnas stad till centralstationens saluhall. dumplinglunch. inte så pjåkigt. svag för chili, soja och koriander. promenad till väninna med vårens första tulpanknippe i näven. kaffe. prat om tjocka duvor och häleri. flanera hem med eftermiddagssol i ögonen, inom Netto där jag motstod frestelsen att handla som normala människor gör. nöjde mig med bananer och ännu en tulpanbukett. tyckte att damerna i mjukisbyxor med överfyllda varukorgar tittade snett på mig. struntade i dem. frös om händerna på vägen hem och tänkte "nu behöver man minsann inte ha vantar längre för nu är det vår". ombyte. mitt nya puder matchar min hudton. någon gång ska vara den första. kan även vara det falska ljuset över badrumsspegeln. ska åka buss till en middag. leka med ett barn. som man gör på lördagar.


en vanlig lördag hade jag sett ett par filmer och gnällt över min oförmåga att resa mig ur soffan. ur led är tiden och världen är upp och ner. vad ska det bli av mig.

Inga kommentarer: