onsdag, december 19, 2012

väntan på vila





december har varit betungande i år. allt har varit så himla jobbigt. för stressigt, för lite energi, diverse defekter (just nu ger förkylningen mig en svettig, febrig kram, men hellre ett besök nu än om en vecka tänker jag) och det juligaste jag känt mig är när cocacola-reklamen går på mellan programmen. holidays are coming. detta löfte om en ljusare framtid.

igår, när vår vän var på besök, slogs nog spiken på huvudet. det är ju så lätt att förlöjliga alla mat- och pysselprogram innan jul, men när han påpekade att det inte var särskilt juligt hemma hos oss jämfört med tidigare år, så kom jag på att det är precis det där pysslet jag gillar. att ta på mig ett förkläde och göra åtta sorters julchoklad, att köpa den största och fulaste granen, att baka obscent formade pepparkakor, att skriva avancerade rim till varje paket, att planera nyårsmiddagen i detalj, skriva namnskyltar och inköpslistor, att plantera julgrupper, tända adventsljus, frossa i glögg och clementiner och tindra som fan. och i år? inte ens ett sketet granris.

elljusttakarna är framme, och julskivorna ligger i en trave på bordet, som ett hån. själv surar jag mest. som en grinch. tänker bara i termer som "måste", "borde" och "förväntas" och orkar inte ta tag i något av mina projekt. och - vi ska inte ens vara hemma på jul, så herre, vad har jag att stressa över?


på twitter bad jag igår om antiförkylningstips, och tackar för svaren jag fick. idag efterlyses här omedelbara julstämningstips. finns det nån tablett att ta? en shot av något saffran- eller barrdoftande elexir? kanske någon ritual?

om det även botar rinnande näsa är det en bonus.

2 kommentarer:

calle sa...

Har det också onormalt avjulat därhemma i år. Småtrist faktiskt. Men den här lindrar en del om man klämmer med i alla yeah:n. Mmm, nåja...: http://www.youtube.com/watch?v=YG03Yw4su5M

lisa lightning sa...

tack Calle. allt lagomjuligt funkar bra just nu. she & hims julskiva rekommenderas, när stilla natt känns för påträngande.