tisdag, februari 05, 2013

bordet - en möbel som man kan äta vid och lägga saker på





Burgschki skriver bra om stress och krav. det är så förfärligt att vi så lätt hamnar i den onda cirkeln där allt ska vara heminredningsvackert, Elle-snitsigt och Playboy-slätt. och jag undrar - är vi ALLA likadana? går vi alla runt och oroar oss över om vi är tillräckligt välkammade (eller tillrättalagt rufsiga; för mig kan det ta upp till fem minuter att få till den perfekta nonchalanta jag-bryr-mig-inte-knuten), har tillräckligt välstädat, leker tillräckligt mycket med katten, lagar tillräckligt god mat, håller oss i tillräckligt god form, dricker lagom mycket och tar hand om våra vänner tillräckligt väl? låter det inte outhärdligt tröttsamt?

idag sjönk jag ner i soffan efter att ha jobbat, tränat, lagat mat (okej, hjälpt till att laga mat), tvättat jobbkläder, läst ut bokcirkelboken, skurat badrummet, vikt tvätt och diskat. och jag tyckte att jag var så himla duktig. i en halv minut. sen kom jag på att jag borde skriva nåt vettigt, välja bok till nästa bokcirkel, skura spisen, ladda nya batteriet till telefonen, borsta bort katthåret från kattfåtöljerna, färga ögonbrynen, rensa mailen, dammsuga och dessutom lyssna när min man pratar med mig, och jag vet inte, det känns liksom inte riktigt värt det att hela tiden kämpa för att eftersträva duktighetspoäng hos sig själv för att man checkat av några punkter på den långa, långa listan, när man vet att den är oändlig och målet onåbart.

andas. andas.

kan vi inte bara lägga av nu? sluta vara så petiga. skita i det. vi har varit duktiga tillräckligt länge. tänk bara vad skönt livet hade varit om man kunde komma hem från jobbet, känna att man presterat hyfsat och sen göra nåt man vill göra, i stället för ett borde. eller?


...för övrigt önskar jag att jag också var gravid, som alla andra i min bloggfeed, eller hade barn åtminstone, så att jag också hade nåt att lägga upp bilder på och raljera över. Soflex skriver till exempel så roligt och klokt här att man blir alldeles glad över alla vettiga mammor som finns därute.

annars är jag rätt nöjd med katten jag.

2 kommentarer:

Fiat sa...

Jag tror alltid att alla har jättestädat hemma JÄMT och att jag är den enda som lever på gränsen till sanitär oangelägenhet. Oerhört stressad över det.

TACK GULL! Att ha barnet är väldigt trevligt, men gravid... huuu. Får ont i ryggen bara av att tänka på det tillståndet.

burgschki sa...

åh tack för länken. ja låt oss lägga ner herregud, så löjligt att stressa upp sig för att lägga ner en massa tid på sig själv.