onsdag, februari 20, 2013

Femen i Amelia





i november/december fick jag ett julnummer av Amelia i brevlådan, och det var ju kul. jag älskar tidningar med julsaker. med tidningen följde en räkning, som jag såklart betalade, för man vill ju liksom inte missa att betala en räkning, men tydligen innebar denna räkning att jag ville prenumerera på Amelia, så ja, nu gör jag visst det.

i senaste numret finns en artikel om protestgruppen Femen, och hurra, tänkte jag, det var ju bra och intressant. men porträtteringen av dessa kvinnor som ingår i Femens kärna i Paris gjorde mig om jag ska vara ärlig mer förbannad än peppad. kan någon förklara för mig VARFÖR de kvinnor det fokuseras på måste anges med civilstånd?


två av de tillfrågade angav att de levde i parförhållanden, resten var singlar. endast en vägrade uppge status. är detta viktigt för att Amelia vill berätta att det inte är så lätt att kämpa för saken och samtidigt vara tillsammans med någon, eller är det bara ett unket sätt att peka finger på feministaktivister och säga "Ha! Du kan inte snärja någon med den inställningen!"? ...inte vet jag, men jag skiter högaktningsfullt ifall människor som jobbar för en viktig sak har barn, farmödrar, löss eller nageltrång. tycker inte att det har med saken att göra. och ärligt talat tror jag inte att Femen-tjejerna skulle ha så himla svårt att snärja män om det var det de var ute efter. i alla fall inte om det är sådant som yta som räknas.

2 kommentarer:

Sandra sa...

Man undrar också hur det är under intervjun. Man ställer en massa viktiga frågor om deras arbete och sen avslutar man hela intervjun med: Är du singel?

lisa lightning sa...

ja, precis. det som nämnts i förbifarten blir väldigt påtagligt då det skrivs i en inforuta.