lördag, augusti 06, 2011

min föredetta expojkvän



mitt englands-ex lade till mig på Facebook igår, efter att vi inte haft kontakt på sex år, då han slutade svara på brev efter att jag skrev att jag blivit tillsammans med min martin. han försvann helt enkelt, trots att vi inte haft den känsliga typen av relation på flera år. det var ledsamt tyckte jag, och med jämna mellanrum har jag försökt googla mig fram till vad han pysslar med, utan resultat. inte för att jag velat tränga mig på och ta kontakt (jag respekterade hans beslut, för jag är en fin människa), men för att jag är van vid att exen ska vara mina vänner, eftersom de känner mig, står ut med mig och till och med tycker om mig.

Facebook-vänskapen varade i ungefär ett meddelande från mig (Where on earth have you been?!) och ett dygn. sen fick jag ett mail där han berättade att han var tvungen att ta bort mig från sin vän-lista igen, eftersom hans fästmö var svartsjuk.


bland mina ex var det få som gjorde mig sotis. han var en av dem. mest av allt hatade jag hans föredetta, eftersom hon var snygg och svensk och höll kontakt alldeles för bra. jag förstår precis hur hans nuvarande känner sig.


jag mailade tillbaka och sa att det nog är honom det är fel på, som får oss att bli svartsjuka på gamla flickvänner vi inte ens träffat, och han förklarade att vi kan ha kontakt via mail. jag undrar vad som är värst för en tjej: att hennes kille/fästman/man har en massa ex på Facebook, eller att han mailar dem i smyg? eftersom jag är en egoist tänker jag i alla fall acceptera mailkorrespondensen, trots insikten om att jag framstår som en hemlig älskarinna i hans nuvarandes ögon (herregud jag är ju gift!).


att göra slut med en pojkvän är svårt. det är en avgrund, en förtvivlan, en stympning. att göra slut med ett ex är nästan lite värre. jag överlåter helt enkelt det åt honom.


vad jag söker nu är bekräftelse på att mitt moraliskt tvivelaktiga beslut är OK.

3 kommentarer:

Burgschki sa...

du gör ingent moraliskt fel, men han gör det tycker jag. fan, varför ska man behöva klippa band helt för? jag skulle gärna ha kontakt med mitt förra ex men hans flickvän ville inte det (ingen aning om ifall de frtf är tillammans) vilket är trist för det skulle vara kul att veta hur han har det och vad han sysslar med. mitt senaste ex har jag nästan dagligen kontakt med, kan på inten vis föreställa mig att inte ha tobias i mitt liv. o om han skaffar sig en ny tjej får hon faktiskt hacka i sig det.

lisa lightning sa...

jamen visst är det så? man vill veta att allt är bra, vad som händer och dessutom saknar jag sheffield och honom. när han slutade svara mig, så trodde jag att det var kortvarigt, att han var tvungen att gå vidare. anade inte att det skulle dröja sex år innan han var mogen att säga hej igen. men visst är det så dumt av honom att inte bara säga till sin fästemö "du, jag älskar dig nu, men vill prata med henne ändå."

Burgschki sa...

ja precis liksom.