måndag, april 23, 2012

hejdå skatteåterbäringen





varje år när jag får hem min deklaration tänker jag "jahapp, det ser ju rätt och riktigt ut det här" och så SMS:ar jag in mitt godkännande snabbt som katten, som om jag är rädd att de söta slantarna ska gå upp i rök ifall jag inte bekräftar dess existens kvickt nog. och varje år får jag vid den här tiden ett brev där Skatteverket tackar för att jag deklarerat elektroniskt, men att uppgifterna är uppåt väggarna och att jag måste komplettera. och varje år måste jag leta fram kontrolluppgifterna (i år saknar jag till och med underlag, bara för att göra det extra besvärligt) och varje år fattar jag inte varför de och jag har fått olika och varje år undrar jag varför arbetsgivare är ena klåpare som inte kan deklarera rätt från början och varje år mailar jag Skatteverket och säger att jag hade blivit så himla glad om jag kan få min skatteåterbäring till midsommar som alla andra små tjurar och snälla please.

alternativ ett: att börja spara kontrolluppgifter och lönespecar.
alternativ två: skaffa en revisor/sekreterare som kan jaga rätt på siffrorna.
alternativ tre: keep on wingin' it. det brukar lösa sig till slut. och vem behöver pengar när man har kärlek?

Inga kommentarer: