måndag, april 02, 2012

knarkarkatten





när jag städar med klorin blir katten galen. alltså heltokig. hög. rullar sig frenetiskt och kelar med saker, tuggar på klösbrädan som hon i vanliga fall ej ägnar en blick. rusar fram och tillbaka i gångarna och upp på möbler. en gång vaktade hon alla strumpor som låg på sängen för att paras ihop efter tvätten. försökte man ta en högg hon med en gång. de var hennes udda barn.

hon blir som den där tjejen man kan se på ett i övrigt tomt dansgolv vid halvtvåsnåret, som har bestämt sig för att högtalaren är den ultimata danspartnern och därför försöker ragga upp den med yviga gester, introvert ansiktsuttryck och monotona benrörelser. (vet inte om jag tror att klorin är den gemensamma nämnaren.)


eftersom jag inte tror att den här typen av substansbetingat beteende kan vara hälsosamt försöker jag minimera användandet, trots att jag är barnsligt förälskad i cillit bangs klorinspray. kanske finns det någon kattkännare därute som kan tala om mig om det kan vara farligt med städångor? tills vidare försöker jag få det mesta rent med skona handdiskmedel (äpple. luktar vår.) helst städar jag så lite som möjligt.



...fast cillit bang är magiskt...

2 kommentarer:

Sandra sa...

Hehe! Klorin och katter ja! Minns när min katt var ny och löpte första dagarna. Kissade lite överallt och jag höll på att bli tokig. I all välmening tipsade min familj mig om att jag borde städa lägenheten med klorin för att bli av med kattkisslukt och så... Resultatet? Hon kissade överallt!!!

Jag lärde mig då att klorin är en lukt som påminner om kattens urin, tycker katten, och att man ofta tipsas om att städa KATTLÅDAN med klorin för att den tycker om lukten och då kanske väljer att gå på lådan om man har problem med att den kissar på andra saker!!! Tror inte det är så farligt för katten såvida den inte blöts ner med det eller får det i ögonen till exempel!!!

lisa lightning sa...

känns skönt att höra att klorin rekommenderas till kattlådan. då KAN det ju inte vara farligt!

vår Pella har aldrig kissat utanför lådan, fast igår när jag kom hem kom hon springande och sa hej, och när jag sedan gick ut i hallen utanfdör badrummet så låg där en alldeles varm och ny bajs. jag tror att hon blev så peppad av att höra mig komma hem att hon helt enkelt hoppade ur lådan och bajsade i farten.

eller var hon arg för nåt och ville visa det. man vet aldrig...