fredag, juni 15, 2012

ett försök att vara konsekvent

eftersom jag är så himlarns tjock hoppar jag ibland på olika dietförsök, alltid med hopp om den omtalade livsstilsförändringen. för två år sedan var det GI för hela slanten, och fy tusan vad det gjorde skillnad snabbt, men det var ju bara för att all vätska lämnade min kropp så att jag blev ett russin i stället för en trind vindruva. sen åt jag typ en baguette eller nåt, och poff, så hade jag gått upp 273 kg.

förra sommaren var jag ute och sprang. jag tänkte att det var lagom sportigt, man behövde inte så mycket utrustning, man kunde ta det i sin egen takt och så fick man ju se den vackra naturen också! efter den gången var jag så nöjd med mig själv att jag aldrig gjorde om det.

sen gifte jag mig och sen blev det höst och sen vinter och vår. plötsligt ska man ha på sig linne och bikini och visa sin smäckra figur, och jag blir lika förvånad varje år. det som gömts i leggings och stickade tröjor väller fram som en blekvit lavin och säger tjenamors, som om jag skulle vara glad att träffa på hen. alltså plockas det tunga artilleriet fram i form utav appen ShapeUp. i den skriver man i vad man äter och vad man gör, och när den visar rött blir man ledsen för då är man fet och kan inte balansera plus och minus i kalorijakten.

egentligen är det ju astöntigt att räkna kalorier, men det fiffiga med den här appen är att man (jag) blir medveten om vad av det jag stoppar i mig som vill mig illa. inte för att jag saknar grunderna i matlära, jag jobbar i branschen, men det känns aldrig som på riktigt om man inte ser det svart på vitt. försöker man hålla ett jämnt kaloriintag blir man dessutom peppar på att ta tag i sig själv och GÖRA saker, eftersom det betyder att man sedan får unna sig, och det vill man ju!


idag åt jag till exempel en skål grönsallad till lunch. nu dricker jag en dry martini. frukosten bestod av 80 kalorier. ikväll ska jag äta ostron, råbiff och dricka mousserande vin. om jag gör några situps kanske det blir en avec till kaffet. ni fattar grejen.


och nä, jag tror inte att jag kommer att bli en svan, men det hade varit skönt att inte vara den fula ankungen som sjönk som en sten eftersom paddelfötterna inte kunde hålla den späckfyllda fågelkroppen flytande.







1 kommentar:

Vintagemamman sa...

Jag hade också den ett tag - men sen gav jag upp och nyligen fick jag ett sms - Tjo nu borde du gått ner 2 kilo glöm inte att uppdatera. Men nej - jag har gått upp ett halvt - skit på dig shape up!