onsdag, juni 20, 2012

two wrongs make right





härom dagen var jag på postkontoret för att hämta ut ett paket. efter sjutusen förflyttningar av vikten från den ena foten till den andra blev det slutligen min tur och jag rabblade avinumret från mobilen och räckte blixtsnabbt fram mitt leg, eftersom jag är både erfaren och läskunnig, till skillnad från de flesta före mig i kön, som bestämde sig för att börja rota efter id-kortet i fickor, jackor och väskor när de väl stod där framme vid luckan (idioter). nog om det. postenmannen rotar bland försändelserna på hyllan och drar fram en påse från Ellos. lustigt, tänkte jag, eftersom avin kom från la redoute (ja, jag är hyfsat trigger happy i REA-tider, men det vet ni redan). och ser man på, han hade tagit fel paket! och jag tänkte att det var väl höjden av flax att kunna gå hem med båda på samma gång, och inte behöva gå hem, plocka avin ur brevlådan och sedan trava tillbaka igen. hurra!

glad som en lärka släpade jag hem mina paket, slet upp påse efter påse och provade plagg efter plagg allt eftersom en pärlrad av svett gjorde sig synlig på min övre läpp och mina kinder antog en rödlila nyans, delvis på grund av mitt exalterade tillstånd men också eftersom det är en pärs att prova kläder som inte passar, är i fel nyanser, fel material och har hopplös passform. efter en timme var elva av tretton hemklickade plagg och prylar prydligt hoppackade i returpaket och placerade på hallbyrån. jag var fortfarande nöjd över postmannens misstag. effektivitet är underskattat.

ett par dagar senare skulle martin ut och köpa ingefära, och i förbifarten ropade jag åt honom att gå till tobaken och posta paketen, och nä, han behövde inte ta kvitto och tack så mycket, och så gick han och frid och fröjd vare i huset.

klockan fyra i natt slog jag upp ögonen med endast en tanke i mitt klarvakna huvud: "Det var ju till Posten paketen skulle!" och i en halvtimme funderade jag över vad tobakskillarna gjort med mina paket. de har ju hand om Schenker och kanske skickar ändå? eller har de gått bort till Posten med dem? står mitt namn tydligt på adresslappen? kommer de och ringer på?

när martin vaknade i morse var mina paket det första jag tog upp. "JAG SA FEL! JAG SA TOBAKEN MEN DET VAR POSTEN!" och martin svarade "äh, det hörde inte jag så jag gick till posten med dem i alla fall."


alltså älskar jag när folk gör fel. och när ingen lyssnar på mig. och en av tröjorna från Ellos.


undrar däremot vad det var i mitt undermedvetna som fick mig att komma att tänka på mitt direktivmisstag klockan fyra, när jag sov...

3 kommentarer:

Vintagemamman sa...

Om det är så att du ska beställa något mer fån ellos så fins där en tröja jag vill ha - men jag vill inte betala både frakt och vad det där andra nu är för 90 kr - för då blir det genast en dyr tröja. Men om du ska beställa kanske jag kan snika in den i din beställning??? Jag har förresten en present......Tjupidooo

lisa lightning sa...

är tröjan beige med fickor? jag hör av mig, promise.

Vintagemamman sa...

Naaaaj