onsdag, september 19, 2012

hjärndöda snäljåpar





jag är så heligt jävla trött på att diskutera priser med kunder. ja, inte bara kunder förresten. även bekanta och vänner får ibland för sig att fnysa förnärmat åt att något café tar trettio spänn för en kanelbulle. jag blir så satans sur över att folk generellt tycks tro att restauratörer är ena gnidna klåpare som bara vill åt allas surt förvärvade dineros utan motprestation. som om restauranger och caféer över huvud taget skulle gå runt utan eldsjälar som lade ner hjärta och själ i verksamheten.

som någorlunda insatt i branschen så kan jag en gång för alla tala om för er: när pris sätts så tar man oftast inköpspris, multiplicerar med två och lägger sedan på ett skäligt pålägg. köper jag in en kaka för 7 kr är 15-18 kr ett normalt pris. kostar din kanelbulle på det lyxiga fiket 32 kr så köpte de antagligen in den från bageriet ett kvarter bort för 14. och varför tar man mer betalt än inköp? för att hyran ska betalas, personalen avlönas, skatter, el, arbetsgivaravgifter och underhåll ska skötas och förhoppningsvis ska några ören hamna i företagarens ficka så att det finns en chans för utveckling.

varför är detta så svårt att förstå för svenskar, som är blyga i alla lägen förutom när det gäller pengar, för då ska det satan i gatan gnällas och suckas och stönas?!

i Metro skrevs det nån gång i förra veckan om hur mycket påslag krögare i Malmöområdet har på vin. någon restaurang hade runt 280%, vilket kan tyckas saftigt, och nej, jag skulle nog inte köpa just den flaskan. å andra sidan är det kanske just därför de har 280%? en flaska vin som bara ligger där på en hylla, som en service och tillgänglighet, kostar även den pengar i form utav sommelierutbildningar och menysammansättningar. och har en krog 30 sorters fatöl kan ni ge er på att ölen är dyrare än stället med Hof och Pripps. varför? kranar och kompetens kostar. så det så.


tips från coachen: gå till etablerade kedjor som har pressat leverantörernas priser och betalar ut vidriga löner till sina anställda, skövlar regnskogen och våldtar fältarbetarnas ekonomi, där företagsägarna har fickor djupa som Vättern och vet att besökarna kommer att fortsätta handla i strida strömmar. eller stötta dina lokala restauranger och caféer och inse att det inte är gratis att driva ett företag. och kära du, vill du handla din chokladboll från Delicato till inköpspris, gå till ICA eller Konsum (du kommer någorlunda nära), eller ring 08 603 33 00 och försök handla till grossistpris. lycka till med det.

3 kommentarer:

Burgschki sa...

väl rutet Lizy!!

Sandra sa...

Jag veeet! Året innan vi stängde butiken blev jag utskälld av en tant för att vi sålde bordstabletter för 11 kr. Ett enligt mig väääldigt lågt pris. Hon tyckte dock att de väl knappt borde kostat 3 kr att göra. Jag försökte ärligt och vänligt förklara att det inte bara var materialkostnaden som kostade utan att butiken måste gå runt också. Och att det knappt går runt ändå. Hon sa innan hon gick med en fnysning: Försöker du lura mig att det inte skulle gå runt med en så här butik va? Hmmpfff!!!11!!!111 Nä, kunderna tror inte på en ens när man försöker vara ärlig. Hon såg mig som en girig försäljare som tjänade pengar på att lura henne trots att hon stod i en av stans billigaste butiker. Och inte var hon den enda heller...

lisa lightning sa...

alltså, kunder har ingen aning. fattar inte varför folk inte kan formulera vettiga frågeställningar om prissättningar i stället för att gnälla.