onsdag, september 05, 2012

tid för förbättring och förbittring



då mina ögon är slitna brukar spänningshuvudvärken kicka igång vid halv sju-sju på morgonen eftersom jag vägrar bära glasögonen på jobbet (rörelser, lyft och de är trots allt läsglasögon). så har det varit i ett år. alltså tänkte jag att jag skulle vara mogen och ta ansvar för min kropp och mitt välbefinnande, och således började alternativet linser googlas. efter priskontroller hit och dit tyckte jag att Specsavers verkade ha en bra deal med regelbundna kontroller och utprovningar och abonnemang och det ena med det andra, så jag knappade in på deras hemsida att jag var intresserad av en synundersökning för linser.

alla dessa formulär som finns för diverse näringsidkare är sån jävla bullshit. i det här fallet kunde jag välja en random tid, fylla i vad det gällde, skriva i e-post och telefonnummer och trycka enter. hur gör detta min tidsbokning smidigare? kan någon svara på det? det enda som händer är ju att jag, hyperstressad mitt under arbetsdagen, ser att jag har ett missat samtal från nämnda Specsavers och måste ringa tillbaka och bekräfta/omboka/kolla om de lyckats ge mig en tid. hade det inte sparat både dem och mig tid och tålamod om jag bara ringde från början, i stället för att ge dem mina kontaktuppgifter på silverfat (var god kryssa i att du godkänner våra policys angående utlämnande av dina uppgifter etc.)?

hur som helst så åkte jag dit i stället, sa vem jag var och vad det gällde, och tydligen hade de bokat in mig på en tid som inte passade (halv fyra räknas väl knappast som sen eftermiddag?). så då blev jag inbokad en fredag klockan fem i stället, och det var ju fint fram tills att optikern förstod att jag inte redan har linser. för ojdå, nä, då visste hon inte om hon hade tid. och jasså, jag hade redan läsglasögon. men då finns det ju en möjlighet att linser inte funkar, att just min styrka inte finns hemma och oj, ja, jo, det kan ju ta tid och bli lite bökigt. kanske kan jag inte se med linser. kanske kan jag komma in med ett recept så bokar vi då? följt av en besvärad tystnad. varpå jag tyckte att vi kanske skulle kunna börja med en synundersökning och ta det därifrån. och trots att hon svalde den stora, inre sucken så gick hon med på det, och herregud, vill de inte ha kunder? dumma abonnemangskunder måste ju vara de mest prisvärda, eller? se bara på mobilkedjorna. och att jag gör synundersökning är väl bara det lättförtjänta pengar?


nu är jag lättad över att jag har en tid och lika så förbannad över att jag inte bara drämde näven i disken och förkunnade att jag skulle ta mina tusentals kronor om året och gå någon annanstans.


nästa steg är att boka en tid hos tandläkaren för den där tanden jag bet av för några veckor sedan, som får mig att läspa på ett inte så charmigt sätt. och boka tid hos gynekologen för mensvärken som får mig att behöva sjukanmäla mig. sen, när dessa små skavanker är åtgärdade, kommer jag att vara som en helt ny och underbar människa. jag lovar.




4 kommentarer:

saralill sa...

Du rockar. Jag garvar!

lisa lightning sa...

tack! tur att min slitna lekamen underhåller.

Sandra sa...

Suck! Jag måste också gå till optikern. Har ju inte varit där på flera år och köper bara linser jag tycker verkar bra på nätet... Nu måste jag erkänna att jag blev lite avskräckt!

lisa lightning sa...

min sura optiker visade sig vara väldigt bra och rolig, ifall det hjälper. jag gillar ju egentligen sura människor. visst är det förresten orättvist att bara vissa drabbas av dålig syn?