tisdag, oktober 16, 2012

åldrandets paradox.




jag blir klokare med åldern. nä. det blir jag inte.

jag blir klok nog att acceptera mina brister. jag vågar påstå att jag inte skäms lika mycket över allt jag inte kan. däremot är jag inte lika förtjust i ungdomligt naiva uttryck som jag en gång var, och det är ju synd, jag vill ju inte krympa mina vyer. jag läste Hey Dolly i somras, och tyckte att den var intressant och bra, men fastnade gång på gång i tanken att Amanda Svensson skriver som jag gjorde när jag var ung. rastlöst, vulgärt och fritt, men just, ungt. medvetet, alldeles säkert, från Svenssons sida.

själv känner jag mig för trött för att brodera ut. i mitt huvud raljeras det om extrapriser i matvarubutiken, generande hårväxt på överläpp och haka och kvällens TV-tablå. och jag har börjat stånka när jag sätter mig ner eller reser mig upp. det sistnämnda beror förmodligen främst på arbetsbörda och bristande fysik, och har inte så mycket med ålder att göra, men det känns som en gammelgrej för mig. och jag blir inte imponerad lika lätt, av sensationslystna uttalanden, ilska eller goda gester. livet rullar på lika bra utan. och det gör väl inte så mycket.

vad jag däremot lärt mig är att jag vad som än händer så får jag inte, jag upprepar inte, lov att höja ögonbrynen, le, skratta eller dra i huden när jag ska sätta i linserna. mina rynkor blir förfärliga.


jag är alltså mer snäv i min förmåga att uppskatta nytänkande och hämmar mina egna känslouttryck för att inte fördärva ett utseende som jag aldrig brytt mig särskilt mycket om. fint.

men annars blir jag mest klokare tror jag nog.





8 kommentarer:

eviljack sa...

nattåg till lissabon är en ohyggligt bra bok. har propagerat för den som cirkelbok på bibblan, borde passa utmärkt att snacka om i grupp.

lisa lightning sa...

vad bra att även du i egenskap av expert rekommenderar den. har velat läsa den länge, men glömt.

Vintagemamman sa...

Botox.... fast då går du emot din klokhet.

lisa lightning sa...

jo, botox eller restylane, men vem har råd med sånt? får bli ett rejält lyft i stället, sen, när jag är gammal på riktigt.

eviljack sa...

eftersom man inte kan kommentera på bilden fortsätter jag här... tips för framtiden: känslan av ett slut av julian barnes och amulett av robert bolano. du gillar båda.

lisa lightning sa...

muchos gracias! antecknar. har läst så jävla dåliga böcker i bokcirkeln det senaste året.

calle sa...

Tycker det är rätt snyggt med '30-plus-rynkor'. På andra. De egna begynnande kråkfötterna däremot...aj...varje gång man ser sig i spegeln blir man så brutalt medvetandegjord om att man är en biologisk organism & så fullständigt, fullständigt nedbrytbar.

*fosterställning*

lisa lightning sa...

calle: EXAKT