söndag, oktober 21, 2012

plantarfasciit

Många drabbas av hälsporre kvinnor något oftare än män och det är vanligare när man kommit över 40-strecket.
 Man kan drabbas av oavsett ålder, men det är något vanligare att personer över 40 drabbas.
Hälsporre är vanligast i medelåldern och hos människor som rör sig mycket, såsom idrottsmän och dansare.

De allra flesta hälsporrar läker ut inom sex till nio månader. I några få fall övergår hälsporren till att bli en kronisk inflammation som kan vara svårbehandlad.

Prognosen vid hälsporre är god. Skadan brukar läka ut av sig själv. Det kan dock ta lång tid, ibland upp till ett – ett och ett halvt år (1-1½ år). Om du fortsätter med ett för skadan provocerande beteende eller belastning finns risk för längre besvär.


I början kan vila och stötdämpande hälinlägg provas för att minska trycket mot hälkudden.



jo, men visst, tack för den. för det första är jag inte medelålders, även om jag titt som tätt gnäller över min ålder och livets förgänglighet. för det andra räknas jag definitivt inte som idrottsman. mina tre löprundor den här veckan har alla varit en halvtimme långa. det är inga maraton jag ägnar mig åt. och jag har inte bytt underlag eller skor. men visst. jag kan absolut vila från löpningen om det är vad som krävs för att bli bra.

det är värre med jobbet. räknas jobbet som ett för skadan provocerande beteende? jag skulle tro det. jobbet provocerar ju även mig som person och mitt mentala välmående. och nu kanske ni tänker att jag borde prata med min chef för eventuell omplacering under tiden skadan läker, men ha! hon hade inte haft någon aning om var hon skulle göra av mig!

i morgon ska jag försöka få tag i specialsulor. idag ska jag ägna mig åt stretchövningar. och vara förbannad.



3 kommentarer:

EMELI sa...

Exakt min reaktion när jag fick det. Jag är väl för fan inte medelålders, än. Och där tror jag att jag är rätt mycket äldre än dig.

lisa lightning sa...

hur gick det för dig? blev det långvarigt? redan efter två dagar håller jag på att bli galen.

Vintagemamman sa...

Ajdå , det verkar ligga i släkten...... jag hade ju det när jag jobbade i kph, sjukskriven 2 månader och tejpad under tiden. Men nu känner jag bara av det vid ansträngning och den är övergående. Det kommer gå bra Sis!