måndag, oktober 22, 2012

ingen pepp alls


jag är så fruktansvärt förbannad över min defekta fot. jag har inte bytt till sämre skor, har inte ökat belastningen, tvärtom varit väldigt uppmärksam på hur det känts när jag varit ute på mina små rundor och vilat när det gjort ont i knä eller höft. på jobbet har jag dessutom en gymnastikmatta att gå på.


och nu haltar jag runt, felbelastar och har ont i båda benen och ryggen pga det och tänker att jag aldrig, aldrig, aldrig kommer bli bra igen, bara för att jag köpt en GPS-sändare att mäta löpningen med.


och om man pratar med folk så har alla haft hälsporre och det har tagit flera år att få bukt med. fan vad jag hoppas att jag är ett unikt fall som självläker i ett nafs.


7 kommentarer:

Sandra sa...

Usch stackare! Du kanske skulle ta och bli sjukskriven ett tag!?

Vintagemamman sa...

:( Du är ett unikt fall och det kommer snart vara över - men gå inte på foten nu!

karen sa...

Hua, inte skoj! Fick det själv för ca 6 år sedan och det tog 3-4 år innan det försvann men så skötte jag mig inte alltid. Ett tips är att skaffa riktiga avgjutna (?)inlägg i skorna. Det kostar runt 1000 kr men ska tydligen hjälpa (min mamma och min sambo har båda gjort det). Jag bytte också till träningsformer som inte belastade fötterna så mycket som spinning och elliptical/crosstrainer-maskin, det hjälpte till. Lycka till och hoppas det går över väldigt fort!

lisa lightning sa...

ni får förlåta att jag är världens gnälligaste människa!

just nu försöker jag få tid hos en sjukgymnast och med lite tur kan jag få dem att tejpa snabbt som fan och subventionera ett par ortopediska inlägg, fastän det inte gått de rekommenderade fyra månaderna.

och karen, det kan vara så att jag måste skaffa mitt livs första gymkort.

Vintagemamman sa...

Ska det behöva ta 4 månader?? Jag fick det direkt. Men hur illa är det? Är det en påbörjan eller utväxt så att det kommer att krävas operation?
I bland är dom snabba att sätta stämpeln utan att det egentligen är det, utan en svårare inflamation i stället.

karen sa...

Äsch, en får vara gnällig när sånt här händer. Men bra att du fått tid hos en sjukgymnast och kan få foten undersökt (det gjorde aldrig jag, oops). Förhoppningsvis går det över hur fort som helst :) Och hör med sjukgymnasten om vilken träning som är bra.

lisa lightning sa...

syster släpben: själva utväxten har väldigt många, men när det gör ont är det en inflammation. vad jag förstått så tar saker tid eftersom man vill att det ska läka ut (vila, antiinflammatoriska blablabla) och det är ju logiskt egentligen. men jag har inte tid med sånt, så jag har köpt tejp och fått anvisningar av en sportkille. inte förebyggande på något sätt, men kanske hjälper för stunden.