fredag, mars 13, 2009

riktlinjer i det sociala livet



moralpredikningar är så himla tråkiga, men jag måste uppmana er till att sluta behandla servicepersonal som maskiner! tanten i kassan på ICA är inte en jäkla automat som man stoppar in pengar i för att få ut varor. tjejen i baren är inte en vending machine. chauffören på bussen är ingen GPS-robot. för sjutton gubbar, öppna käften, era dryga idioter! för att underlätta för er socialt handikappade som inte kan normala regler i vett och etikett, har jag satt samman en lista:

1. säg "hej" och "tack". det skadar er inte. till och med dövstumma signalerar ett hallå när de ska betala i en kassa.

2. i en bar: vissla inte för att få personalens uppmärksamhet. hundar jobbar sällan i barer. fullkomligt oförskämt.

3. i en lång kö: bestäm vad du vill ha innan du kommer fram. det är fruktansvärt frustrerande att jobba under stress och behöva vänta på någon som stått och babblat med sina polare i tio minuter i stället för att fundera ut vad de vill ha. det är även störigt för de som står bakom i kön.

4. släng aldrig pengar. inte på någon. lämna över dem i personalens hand, och här kanske ögonkontakt är överkurs, men trevligt. pengar som slängs på en bar eller disk bör automatiskt räknas som dricks.

5. lämna dricks! på bussen är det kanske olämpligt, men i alla matserveringssammanhang, även där det är självbetjäning (vi har samma grundlön och minst lika avancerade jobb), när du betalar taxi, köper take away-kaffe eller hos frisören, ja, du fattar va?

6. fråga inte personalen vad de tycker att ni ska beställa, utan att åtminstone hinta vilket område i sortimentet du är intresserad av. dricker du bara drinkar, säg att du vill ha en drink av något slag, så slipper vi gå igenom öl- och vinsortimentet innan din veliga hjärna reagerar.

7. om något är bra, säg det! om något är dåligt, tala om det med. kommunikation uppskattas! beröm är underskattat.

8. om maten är dålig, säg ifrån med en gång. en uppäten maträtt kan inte bedömas av personalen, och dessutom har många ställen som policy att man inte lämnar ersättning om gästen ätit allt. är maten för kall, har dålig smak eller inte motsvarar förväntningarna, så är det ju bara att säga till med en gång. nöjda kunder är ju vad ställen lever av.

9. riktar sig främst till creepy killar: om du står och hänger i en bar, ägna dig åt din öl eller spana ut i lokalen. stå inte och stirra oavbrutet på servitrisen/bartendern. dels är det sjukt obehagligt, men det resulterar också i att personen bakom baren kommer att fråga dig vad du vill ha, och när du säger att du är nöjd har du just satt en stor "PATETISK"-skylt i din egen panna. påkalla uppmärksamhet med ögonkontakt om du faktiskt vill köpa något eller fråga något, inte för att du är så tråkig att du inte kan knyta kontakt med någon annan i lokalen.

10. låt inte din dåliga dag gå ut över de du möter. det borde vara en självklarhet, även för de mest korkade, att det inte är killen på pressbyråns fel att din chef tvingat dig att jobba över eller att cykelkedjan hoppat av.




sådärja. memorera. lär dig vikten av ett värdigt bemötande. annars tar jag dig när du sover!


och apropå jobb: jag hoppas att ingen missade dokumentären om cannabis på TV3 i onsdags - Trebarnsmamma och hög på cannabis. vi skrattade så att vi grät, och det gjorde försökskvinnan i reportaget också. tänk att ha som jobb att åka till amsterdam och röka ner sig, bli injicerad med THC, köra rattfull och dessutom låta alla bevittna katastroferna. vilken mardröm, men herregud vad underhållande! hoppas att de visar en repris, annars kan man hämta den på pirate bay!

dokumentären kommer såklart från BBC och heter Cannabis: The Evil Weed?




2 kommentarer:

Maggie sa...

Ärligt, dricksar du frisören? Min tar fyrsiffrigt belopp för att göra mig blond, hon får inte en krona ner, även om jag älskar henne. Det är dessutom hennes företag.

lisa lightning sa...

i Sverige är det allmänt vedertaget att frisöryrket räknas som ett serviceyrke. på p3 säger de att man ska dricksa serviceyrken. kan man betala priset borde man kunna dricksa också. jag äter inte på fyrsiffriga restauranger och slipper dricksa därefter, och jag klipper mig gratis. allt efter vad ekonomin tillåter.