torsdag, april 29, 2010

den man vill vara och den man är, är inte nödvändigtvis densamma

det finns ganska många saker i livet som är lite sådär på gränsen till vad som är okej, trots att alla gör dem. saker som är okej att tänka men inte säga högt. saker som görs i smyg. laster som inte tynger nämnvärt. hobbies som inte passar in i bilden som man så gärna vill måla upp.


idag kom jag hem alldeles för sent från mitt jobb, och solljuset hade under den korta cykelturen hunnit ge mig en dunkande tinningshuvudvärk. jag var hungrig och trött, men sådär nyktert samlad som man är efter en lång arbetsdag. hade halvt om halvt bestämt mig för att det rätta att göra skulle vara att gå till systembolaget och köpa öl (inför morgondagens öl och brännboll), eftersom köerna på valborgsmässoafton inte är kända för att vara underhållande. men så var martin stressad och skulle mixa klart en låt, så han tyckte att vi skulle ta det i morgon i alla fall, och sen drog han hem till sin partner in crime (den andra hälften av technomiraklet donk boys), och bless him, var det inte precis det jag behövde?


bakom byrån i hallen hittade jag en borttappad glamour. jag åt en macka. jag blandade mig en dry martini. jag rökte en cigarett.


jag önskar att jag var en sån som firade stundande ledighet med att måla en tavla, skriva ett brev, gå en promenad i solen, spela in en film, ta en fika eller åtminstone betala en räkning eller två. jag önskar att jag var en sån som var hetsig till temperamentet, som skrev sorgsen poesi, som kunde tänka sig att gå upp klockan halv fyra för att se på soluppgången, eller en som var sådär HÄRLIGT KREATIV OCH DRIFTIG. men nej. sån är inte jag.

jag är en sån som tycker att det är gött att bli lämnad ensam, så att jag kan sippa på drajan tills isen smälter, läsa om SATC-damernas outfits och vilka klänningar som är heta i vår, fundera över vad jag ska ha på mig de kommande dagarna och helst varken lyfta ett finger eller röven ur soffan. jag gillar att surfa runt på olika lågpriskedjors nätshoppar bara för att se hur landet ligger. jag gillar att ta av mig min BH, dra på mig pyjamasbyxor och inte göra ett smack. jag vet att det nästan inte är okej, men det är så det är.



i kväll ska jag gå på ett music quiz, och förmodligen ha alla fel. förmodligen ska jag även käka nåt där, eftersom jag inte orkar laga mat. sån är jag.





PS: jag vet att man inte har is i en dry martini, att det nästan inte är okej, men jag tycker att det känns bättre att ha det när klockan är barnet och kvällen är lång. sån är jag.

Inga kommentarer: