måndag, april 19, 2010

när hon vaknar väcker hon även mig

ledig måndag efter jobbhelg.

jag önskar att jag kunde programmera min kropp till att sova längre än till halv nio, och till att inte behöva Ställa Om Sig, men det funkar visst inte så. jag skyller på min inre tant.

tanten är idag lite sugen på att städa, trots att hon gjorde det i fredags. hon kan liksom inte få nog av känslan av fuktig wettexduk mot handflatan. hon är en sån som vill vädra ut det gamla och tvätta sängkläderna, för att hon inbillar sig att det gör henne till en bättre människa, och kanske, om ingen annan gör det, så kan hon berömma sig själv för sin tillfälliga prydlighet.


tanten vill börja dagen med en kopp svart kaffe, och helst läsa igenom nyheterna innan hon trollar fram frukost. nyheterna består av sydsvenskan.se, facebook och några bloggar. sån är hon, tanten.

tanten tycker om att vika kläderna innan hon trycker in dem i den överfulla garderoben. det känns bättre på insidan att veta att de även kommer att ha vettiga vikveck när de plockas fram igen, och inte bara tryckskrynklor. tanten tycker om att diska för hand, i varmvatten och diskmedel som gör händerna nariga och fingrarna till russin. hon tycker om att ta på bokryggarna i hyllan och smeka dem till perfekta rader.

tanten lyssnar hellre på radio än ser på TV.




jag ska låta henne hållas, men inte hela dagen. i kväll ska jag gå på ett styrelsemöte. dessa styrelsemöten brukar ta flera timmar och se ut så här, så jag tänker att tanten får stanna hemma. hon är en sån som får halsbränna och väderspänningar.

3 kommentarer:

Emma says style, love & rock and roll. sa...

Haha jag gillar din inre tant. Hon påminner om min inre tant! :D

Daniel sa...

.. och min inre tant.

lisa lightning sa...

det är tur att vi tycker om våra inre tanter.