lördag, april 10, 2010

två saker jag undrar över:

#1. när ska särskrivningen tas itu med på allvar? eller ska vi göra tvärtom och införa valfrihet i språket? och var kommer den ifrån? Internet? det verkar märkligt. varför vilja trycka på en knapp [space] extra?

#2. varför vet inte folk skillnaden mellan hur vokaler och konsonanter funkar? har ingen gått i lågstadiet längre? min favorit är när människor ska skriva HEJ och vill betona e:et extra, men skriver hejjjjjjjjj i stället för heeeej. var det nån ordblind stammare som började skriva så och fick svenska tonåringar att haka på, eller är det nån Facebook-trend jag inte snappat upp?

jag blir helt enkelt skit argggggggg.

6 kommentarer:

lisa lightning sa...

och förresten, en #3 också: kan man ta någon seriöst, som jämt skriver "Hahaha", "Hehehe" eller gör smileys hela tiden? går det? de människorna låter ju som psykfall, eller som nervösa vrak. tacka vet jag de som är sura i skrift. heja dem.

Sandra sa...

Användandet av de och dem är också något som stör mig! Hur många jobbansökningar har jag inte läst där någon konsekvent skrivit dem dem dem dem dem dem dem tills det är helt omöjligt att överhuvudtaget tänka tanken att ta in människan på en intervju? Nu är det inte jag som är chef, men chefen tycker likadant!

lisa lightning sa...

oh ja! eller hur? vissa ansökningar som kommer in är verkligen knappt läsbara.

kan man inte formulera förståeliga meningar, ska man inte arbeta med människor.

lisa lightning sa...

OCH och ATT har också plötsligt börjat blandas ihop. jag fattar inte hur folk tänker...

Emma says style, love & rock and roll. sa...

aaaaaaj ;) Det gjorde ont i mina ögon och då är jag ändå rätt van med tanke på att jag faktiskt jobbar på en högstadieskola!

lisa lightning sa...

någon dag ska jag bli vuxen och tolerera andras skrivsvårigheter. men inte idag.