onsdag, januari 12, 2011

dialekt eller genus?


jag lyssnar på Din Gata (100,6 i Malmö, eller via sr.se) och förundras. hip hop och r'n'b blandas med förortsdialekt, spanska haranger och habibi, och det känns så himla mjukt och fint. det är det där med brödraskap som rör mig mest. radioprataren säger "ja, asså vi bråkade som fan när vi var yngre, men det är lugnt, han är min bror." och jag blir lite avundsjuk på de starka band som verkar så lätta att uttrycka på rosengårdssvenska, men som låter krystade och tillrättalagda när jag försöker artikulera dem.

för när tjejer pratar om sina systrar, så är de PK och provocerande, medan killar är fina som visar känslor.

jag vill reclaima.




2 kommentarer:

Jonna sa...

Nej usch, du vill väl inte att folk ska tro att du är en sån där lesbian?!

lisa lightning sa...

haha, jo, om jag får verka mysig och solidarisk samtidigt.