onsdag, oktober 05, 2011

sökes: enkelhet





ämnet är kanske uttjatat, men det här med att söka jobb via länk som leder till "extern webbplats" där man ska fylla i sina uppgifter. what's up with that?

för er som inte hänger i jobbansökningskretsar, så ska jag förklara:
en länk från en oftast inte särskilt fängslande annons leder till någon typ av HR-sida, där du ombeds fylla i praktiska uppgifter som namn, personnummer och adress, och sedan under olika rubriker vill de veta ungefär allt du gjort sedan du föddes med exakta datumangivelser. jag vet inte hur det är för er, men själv har jag ingen aning om ifall den där kursen jag läste 2005 började den 20:e september eller den 1:a oktober eller när den sista tentan var. det handlar om att vara grym på att höfta. givetvis vill de även ha motsvarande uppgifter då det gäller din arbetslivshistorik, och där vill många dessutom att man bifogar ett intyg. jag har inga intyg. jag har inte ens intyg från mitt senaste jobb där jag var i fyra år. jag har däremot min chefs vänskap och telefonnummer, men det platsar inte i sammanhanget. i vissa fall följer även möjlighet att bifoga uppgifter om eventuella förtroendeuppdrag, löneanspråk och vilken omfattning av tjänst man söker, och givetvis, givetvis ska det där fotot också hänga med. när alla dessa uppgifter fyllts i (tar runt en halvtimme när du gjort det några gånger, åtminstone om du hunnit göra en del under årens lopp) och du känner dig slut i huvet, kommer slutligen dödsstöten: möjlighet att bifoga CV. du förväntas alltså glatt ladda upp ditt färdigskrivna dokument som innehåller precis samma uppgifter som du just spenderat trettio minuter av ditt liv att fylla i på sidan. sedan ska du formulera att originellt och fängslande personligt brev, och allra helst ska du inleda med Ansökan och inte Asökan.


jag ska inte vara onödigt orättvis. dessa uppgifter är givetvis högst relevanta för en potentiell arbetsgivare. men varför i hela friden kan det inte räcka med att skicka in CV och kontaktuppgifter? eller varför kan det inte finnas en nationell CV-bas, där alla detaljer finns bevarade för landets alla arbetsgivare att plocka fritt (med arbetssökandes medgivande såklart)?

det är inte konstigt att arbetsförmedlaren tycker att det låter mycket när jag säger att jag söker i snitt fem jobb i veckan. det är säkert många arbetssökande som ledsnat och inte orkar lägga en timme per sökt jobb, med allt ifyllande, brevskrivande och fotoredigerande.

kanske arbetsförmedlingen kunde projektanställa mig med uppgift att få arbetsgivarna att använda deras databaser?

4 kommentarer:

EMELI sa...

Hata jobbsökardatabaser! Jag har så många puckohistorier om diverse så det är inte riktigt klokt.

lisa lightning sa...

hata dem så mycket! vill hemskt gärna höra mer!

Sandra sa...

Jag hatar också dessa externa ansökarsidor man ska logga in på och sen komma ihåg alla inloggningsuppgifter och se till att fylla i en evighet... Suck! Gjorde en sådan ansökan igår, till ett jobb jag verkligen vill ha, men det känns som att denna externa söksidan gör att jag kommer ha mindre chans att få det än om jag hade fått skicka in på mitt sätt!!!

Johanna sa...

Hatar också såna sidor!!!! GAH!!!

Som arbetssökande får man aldrig nån riktigt bra chans att beskriva hur man, utifrån ens bakgrund och erfarenheter, skulle vara perfekt för jobbet. Ibland är det ju så att man skulle passa som handen i handsken utan EXAKT den utbildning eller arbetserfarenhet som krävs.

Känns som om det bara handlar om att göra ansökan sökbar så arbetsgivarna inte behöver bemöda sig med att läsa igenom alla som skickar in.