onsdag, september 28, 2011

skenet bedrar

i mitt arbetssökande stöter jag ofta på annonser som önskar bifogad bild med ansökan. eftersom jag har för vana att ögna igenom jobbannonserna på morgonen, brukar dessa bilder tas ganska snabbt och spontant och med olika accessoarer beroende på arbetsgivare.


idag har jag till exempel sökt jobb som konferensvärdinna. då försöker jag mig på en ansiktsbild som upplyser arbetsgivaren om att jag är en kompetent, seriös, pigg och glad medarbetare. som här:


vad som inte framkommer i detta högst professionella självporträtt är att jag varken borstat håret eller tänderna och att jag bär pyjamas under martins vita skjorta och en gammal kavaj med fläckar som är för liten. och nej. skjortan är inte ens knäppt.

jag hoppas att hotellet i fråga inte känner sig blåst om jag dyker upp som en slags Kalle Anka, klädd endast på överkroppen.

4 kommentarer:

Johanna sa...

Haha! Har ett liknande med mig tjusigt uppklädd + klädd i långkallingar med stor hål i skrevet.

Dom skulle bara veta!

lisa lightning sa...

haha, skönt att höra. jag tror att alla jobb jag haft har blivit sökta i pyjamas.

Burgschki sa...

åh jag ÄLSKART!!


i tyskland måste man alltid skicka med bild, proffsig bild dessutom. haha det är nog för att de är så himla fula så de vill försäkra sig om att man inte är alldeles för ful.

lisa lightning sa...

jag är hemskt tacksam att bilderna i sverige får vara av sopig mobilkvalité. hade blivit hur dyrt som helst annars ju! men är det inte så att man skickar ansökningar med post i tyskland dessutom? på PAPPER (söker i minnet för att komma ihåg vilken typ av material det är)?