onsdag, maj 09, 2012

domestically disabled





det händer att jag inte städar. att jag låter tvätten samlas på hög på sovrumsgolvet (den rena ligger kvar i tvättpåsarna, ovikt och ouppmärksammad), disken travas på diskbänken, dammråttorna dansa salsa i varje vrå och badrumsspegeln täckas av tandkrämsstänk. det händer att jag ligger i soffan, ser tusen avsnitt av en TV-serie och tänker på förfallet runt omkring mig.

och då händer det att jag försöker rättfärdiga det. att jag tänker att det är starkare av mig att låta bli att städa, sortera och skura. för jag är ingen piskad kvinna. jag tänker att ingen minsann ska komma och säga till mig att jag måste vara husfru i alla lägen eller att det är en skam att stänket från den där bolognesen inte blivit upptorkat på tre dagar. jag intalar mig att jag är en riktig kvinnosakskvinna; en sådan som njuter av livet och inte gräver när sig i det yttre, i hushållssysslor eller livsstilspetitesser.

sen mår jag dåligt, dricker beskt, svart te och gömmer mig och mina fläckiga mjukisbyxor under filten.


varje gång jag faktiskt tar tag i allt det där som ska göras, putsar kaklet, bäddar rent och dukar fint, så mår jag plötsligt så mycket bättre. känner mig som en miljon dollars, skiner som ett ljus och tror att mina muskler kan välta bilar. trots att det där fröet på insidan talar om för mig att jag är bättre än så, att det är jag som räknas och inte min fläckfria toalett eller mitt glänsande kranvred.


är det inte hemskt sorgligt att vara så styrd av sin omgivning?


7 kommentarer:

calle sa...

Äh, att gilla städat/ordning/etc är inte att vara styrd nödvändigtvis. Det kan vara en enkel preferens.

(OK, jag är iofs part i målet här då jag känner en enorm tillfredställelse av att ha det just nystädat.)

lisa lightning sa...

ja, men VARFÖR är det en preferens? är det pga behovet att vara duktig? eller handlar det om överlevnadsinstinkt - vi vill undermedvetet minimera risken för bakteriespridning och hälsofara?

jag vill ju också ha det så. rent och väldoftande. annars skäms jag.

calle sa...

Näe, duktighetsbuzz får jag ingen av det. Däremot känns luften ren på ngt sätt, det är lättare att andas & tänka, mer rofyllt samt även att en måste-förr-eller-senare-grej eliminerats så att man kan koncentrera sig på ngt man verkligen vill göra istället - typ se en DVD-box ;)

calle sa...

Kom på ngt jag får duktighetsbuzz av: olja in saker (både trä & metall)!

lisa lightning sa...

that's just plain awkward!

calle sa...

Hehe, kanske. Men testa att olja in ett köksbord eller så i trä...you'd be surprised. Buzzzzzzzzzzz.

lisa lightning sa...

jag är kanske inte i så stort behov av ännu ett missbruk, men lovar att testa så fort tillfälle ges.