söndag, mars 18, 2012

drar igång dagen med lite gnäll









ja, VARFÖR, Skånetrafiken, tror ni att människor köper nya reskort i stället för att ladda sina befintliga?

ladda i biljettautomat, säger ni. vilka då? undrar jag. jaha, ni menar på tågsrationerna (hur många har vi? tre eller fyra? inte new york direkt.) och om man busspendlar och inte åker i närheten av dessa stationer, men däremot passerar Pressbyrån, 7eleven eller någon av de andra återförsäljarna på väg till bussen, tror ni då att det där med att ladda känns aktuellt?

ladda på nätet, säger ni. jo, jag tackar jag! påladdningssystemet på Mina Sidor är verkligen något av ett mästerverk i den stora utställningen med användarovänliga tjänster.

till en början ska man logga in och sedan betala. efter det måste man vänta i mellan 24 och 72 timmar innan kortet kan användas. låter man däremot bli att använda kortet inom 72h går laddningen tillbaka till ditt bankkonto minus en serviceavgift på 20 kronor. denna senilavgift är förvisso inte särskilt hård, men att tvinga resenären att planera sin resa på detta sätt är så förlegat att min moderna hjärna inte kan förstå hur man ska göra! ska jag åka till min syster på lördag måste jag alltså betala på torsdag, och blir det inställt på lördag måste jag åka nånstans ändå i helgen, vare sig jag vill eller ej, annars går laddningen tillbaka.


enligt annonsbilden ovan tycker Skånetrafiken även att jag ska plugga in kortet i mobilen och ladda på så sätt. eller nej, det förstår jag väl att de inte menar, utan att de anspelar på själva laddningen. jag är däremot en sådan som försöker läsa mellan raderna, och därför tolkar jag sladdbilden som att det går fint att ladda med mobilen. men det gör det alltså inte. med med min iPhone-app kan jag kolla avgångstider, hållplatser och priser, och visst är det fiffigt på alla sätt och vis, men nog hade det varit smart om man kunde messa eller ringa in pengar till sitt busskort? sååå sci-fi är väl inte den idén ändå? kom igen nu, teknikens under!



varför, oh varför, ska det vara så förbaskat svårt att åka kollektivt? jag älskar min cykel.




och HÄR kommer min brasklapp:

ovanstående ilskna dravel baserar jag på mina senaste laddningsförsök, på mina möten med servicecentermedarbetare och på information jag tidigare tagit del av på Skånetrafiken.se. för att dubbelkolla tider och priser i samband med morgonens utbrott besökte jag webplatsen endast för att upptäcka att man numera har 30 dagar på sig att aktivera sin laddning (känns som en mer rimlig tid) och att återförsäljarna nu för tiden även laddar resekorten utan att man behöver köpa nytt. det är sällan man känner sig så lyckligt tillrättavisad som jag gör nu. älskar att ha fel!





Inga kommentarer: