torsdag, augusti 30, 2012

Allt som en läkare säger ska man ta med en nypa aspirin. /Ace Goodman





i mitt töcken av huvudvärk, mensvärk ett och ett överlag taskigt allmäntillstånd, har jag funderat på det där med värktabletter. för det första: Panodil Zapp. minns ni reklamen? "här är två, för om man tar två så upptas de dubbelt så snabbt!" och då undrar ju jag varför man inte bara gör tabletterna dubbelt så stora/potenta så att det räcker med en? det finns väl ingen som tänker att "nähädu, jag har ont men gott om tid att vänta med smärtlindringen så en är banne mig nog för mig." och om man utvecklar en ny och bättre sorts Panodil, varför finns den gamla kvar då? är det ifall man tänker att man hellre vill ha den sämre varianten när man står där med dunkande huvud i apoteksgången? och varför är det ingen som gör kombo-pack? min svåger läkaren sade alltid till mig att jag skulle blanda paracetamol med ibuprofen för att få maximal effekt, så varför är det ingen som gör antingen duo-pack eller gemensamma tabletter?

igår lärde jag mig att Diclofenac T 50mg funkar mycket bättre än 25mg, men kanske bör sparas till dagar då fyra timmars sömn och dåligt kostintag inte sabbat förmågan till balans och koncentration. så kan det gå.

jag väntar förresten fortfarande på att någon ska komma med något bra tips mot mensvärk som inte går ut på att man ska sova/ligga ner eller träna. svårt att göra sådant på jobbet har jag märkt. jag hänvisas tills vidare åt att gå in i saker och se lite dubbelt efter för många tabletter.


annars funkar choklad också ganska bra...

9 kommentarer:

Limpy sa...

Ja, att aldrig bli hungrig är mitt bästa recept mot mensvärk. Liksom äta hela tiden. Helst bra mat som är mättande. Inte chips. Chips gör det bara värre tråkigt nog. Det är saltet tror jag, som binder vätska i kroppen och så blir jag ömmare. Avokado är bra och fet.

lisa lightning sa...

ska prova det idag. får så himla ont i ryggen och benen med. funkar mat mot det?

Limpy sa...

Jag tror det.

Burgschki sa...

enda som funkar för mig är 800mg ibuprofen, får också ryggvärk. men skaffa ngt mot magsyrasn också så du inte sabbar magen.

lisa lightning sa...

tack för tips. så jäkla trött på det här. ge mig en abort, any day. då får man åtminstone morfin...

Limpy sa...

Ja, eller akut cystinflammation. Åh, morfin..

Sandra sa...

Receptbelagda tabletter med morfin i kan funka fint, annars vet i fåglarna... Bli gravid... Fast med det tillkommer en hel del andra obehag. Vidare så kan man kanske sy ihop två långa vetevärmare och sätta som ett bälte runt magen. Hmmm... Hatar mensvärk. Det är värre än att föda barn.

Kawa sa...

Rödvin, choklad, orgasm.

lisa lightning sa...

härligt. i en diskussion om mensvärk föredrar samtliga att föda barn, göra abort eller ha cystinflammation. och män tror att vi överdriver...

Kawa: vin är faktiskt jättebra, men högst temporär lösning. och svårt på jobbet.