lördag, augusti 25, 2012

freaks





igår var jag på bokcirkel (kvällens bok var Morgon i Jenin som rekommenderas av 3/4 av sällskapet) och av någon anledning halkade vi in på det där med vanor/ovanor som kanske är lite märkliga. ju mer flickorna pratade, desto mer kom jag på mina ögonbryn med att höjas. vilka galningar! alla tre verkar ha en tendens att kolla ugn/spis/kyl/kaffebryggare femtioelva gånger innan de kan gå hemifrån, någon var tvungen att styla hemmet före läggdags, alltså fluffa kuddar, vända och vrida på blomvaser och gardinveck, bara för att kunna somna i vetskapen om att man vaknar upp i ett inredningsmagasin. och någon var tvungen att kolla under sängen innan hon kunde sova, oavsett ålder och sovrum. någon var tvungen att ha tre isbitar i sitt glas. någons man var en lampknappstryckare (tänd, släck, tänd, släck, tänd igen) och en kranmaniker (måste slå tre gånger på kranhandtaget). någons man hade fläckfobi med oanat stora konsekvenser och någon lade vanemässigt sina strumpor på ett visst ställe på golvet medan någon annan inte stod ut med smutsvätt på golvet eller någon annanstans heller för den delen.

jag var hyfsat ensam i min oskuld gällande tvångstankar och lustiga egenheter. jag har en slags fobi för stora spindlar som kommer ifrån en traumatisk uppväxt i en artonhundratalslänga, men det kan väl varken räknas som ovanligt eller tvångsmässigt. och jag blandar glatt tvätt på golvet, rent och smutsigt i en hög. och koppens öron behöver inte peka åt samma håll i skåpet, lakanen behöver inte manglas och sedan ha etiketten i nedre högra hörnet, spegeln behöver inte putsas före läggdags och när jag vaknar så är det i skiten jag lämnade kvällen före för att jag var trött och inte i ELLE interiör.

det skulle väl vara det där med brustabletter då. min självmedicinering har pågått i ungefär två år. minst en C-brustablett om dagen. gärna lite vätskeersättning. inget lindrar som Treo. jag vet. min medicin har nog gjort mig sjuk. i huvet.

vad gör ni?

6 kommentarer:

Anonym sa...

Som den pedant jag är (iaf när det gäller mitt hem) så har jag nog vissa tendenser åt kuddfluffarhållet. Om jag inte är full eller ovanligt trött, that is. Jag borde nog försöka styra om energin till att kolla om dörren verkligen är låst, eftersom det hänt mer än en gång att jag kommit hem till en olåst dörr när jag varit i stallet. Tvång biter tydligen inte riktigt på mig...

Dock så är besserwissern i mig bara tvungen att påpeka att det inte alls är sunt att överdosera artificiellt tillverkade vitaminer.

lisa lightning sa...

men ÄR en om dagen verkligen en överdos? jag fattar att det innehåller socker osv och att det är det som kickar igång min dag, men en brustablett c-vitamin kan väl inte vara farlig?

Limpy sa...

Jag gillar nog när disken är diskad och smutstvätten i tvättkorgen när jag ska sova, men jag är inte petnoga med det där.

Anonym sa...

Det är inte sockret, utan det faktum att den innehåller typ 1667% av en dagsdos c-vitamin som gör att brustabletten inte är så nyttig som man skulle tro. Säkert inte farligt om man tar en då och då, men kroppen är liksom inte skapat att hantera sådana mängder som man får i sig om man tar det varje dag i flera år. Du kommer nog inte trilla i marken och dö i morgon precis, men man vet inte så himla mycket om hur det påverkar kroppen på sikt, och framförallt verkar det inte finnas några hälsofördelar med att få i sig mer än en vanlig RDI. Och då känns det ju lite onödigt att chansa.

Förlåt, jag måste vara asjobbig. Ta det för vad det är. Slut på rant.

lisa lightning sa...

det är därför jag har ont i bihålorna, blixtrande huvudvärk, feber och mensvärk från helvetet idag! älskar att ha något att skylla på... idag har jag förresten petat i mig en coctail av fem olika sorters värktabletter. vad sägs om det?

Anonym sa...

Haha, beror på vilka. Ibland kan det vara bra att blanda (klassikern är ju Alvedon + Ipren), men det kan också vara farligt.

Kan du läsa detta, så överlevde du. :)