tisdag, april 21, 2009

feberdrömmar om mullvadar, mat och ungdomen.



jag är sjuk. när jag böjer huvudet fram eller tillbaka så är det som att en medecinboll rullar runt därinne och krossar alla nervändar. bakom mina ögon brinner helvetets eldar och i mina öron håller någon på att borra sig in med en såndär handborr som man vevar, som man fick använda i lågstadiet på den tiden då det inte fanns elektricitet. jag är sjuk och orkar inte se ett helt program på TV. inte ens Hem till gården, vilket innebär att jag är sjuk på allvar! det enda jag vill är att bli underhållen utan att behöva deltaga eller på annat sätt anstränga mig, bli matad med något gott som jag inte själv ska laga (eller inhandla för den delen - vårt kylskåp är ödsligt urplockat på näringsämnen), och att det mirakulöst ska dyka upp alvedon, treo, morfin eller vad som helst i badrumsskåpet.

för att få tiden att gå har jag ägnat senaste timmarna åt att läsa ikapp bland bloggarna. jag roas av någon anledning speciellt av bloggar skrivna av yngre flickor. kanske för att de är oförstörda, tror på sig själva och på världen och har liv som inte befläckats av cynism och tunnelseende. läs till exempel solrosland, som skrivs av en tjej som inte ens är femton år gammal, men ändå alldeles härligt välformulerad och glad på ett smittsamt sätt. eller den lite mer dekadenta egoina. vardagsproblemen i hennes liv är mycket mer underhållande än i mitt. när jag inte är sjuk och behöver pepp ägnar jag min internettid åt att följa diverse matbloggar. det är med beundransfylld ångest som jag läser om hur människor orkar följa strikta dieter (se här eller här) eller vara så passionerat intresserade av mat att det tycks ha blivit en livsstil (här eller här), som jag både önskar att jag själv kunde anamma, men som jag också irriteras av, då jag aldrig skulle ha råd att leva så extravagant. just idag önskar jag att jag hade en stor tallrik med nästan vad som helst, och valfri matbloggare får gärna komma hit med mat till mig! det är märkligt att jag alltid blir hungrig när jag är sjuk, när alla andra tappar aptiten. kroppen behöver kanske extra näring för att orka bekämpa viruset, eller vad det nu är? ska festa till det med turkisk yoghurt, pumpakärnor och solrosfrön. en underskattad delikatess.



resten av dagen ska jag tillbringa halvhorisontalt, med solen nästan i ögonen och med TV:n på lite för låg volym.

Inga kommentarer: