tisdag, april 14, 2009

vad är en bal på slottet?


trött, så trött, efter allt jobb och av all sömn som jag tagit igen det senaste dygnet. jag visste inte att det var möjligt att sova så mycket, om man inte var döende eller på annat sätt allvarligt sjuk. jag var bara lite bakfull efter en hysterisk jobbkväll (bankett med tråkig mat, för mycket billigt vin, följt av en utekväll på centiliter och gram, där jag mest ville gå och lägga mig och inte orkade engagera mig i samtalen).

mellan jobbet och banketten lyckades vi (tre slitna, svettiga, trötta tjejer i jobbkläder) med konststycket att panikshoppa varsin outfit på mobilia, som tydligen är det enda som håller öppet en påskdagskväll. med skrikande däck sladdade vi in på parkeringen med T minus 43 minutes innan stängning. det slets i galgar, fingrarna fick skavsår av allt plaggbläddrande och ögonen började rinna av att stirra på allt som hängde på display samtidigt. i andra butiken slet jag åt mig en fantastisk paljettklänning som egentligen är lite för vulgär, men som jag krampaktigt höll kvar under resterande stresshopping (och jag funderade inte mindre än fem gånger på om jag skulle lämna tillbaka den), och lyckades efter mycket om och men hitta både strumpbyxor och leggings som jag eventuellt kunde ha till (inte på hm, för där har de tydligen bara s och m i sådant, till min ilska och frustration, men lindex fixade biffen), samtidigt som jag agerade smakråd åt de andra och försökte hålla koll på vart de var, vilket inte är lätt i en tid av döda mobilbatterier och osammanhängande direktiv. både på h&m och på lindex blev jag stoppad av andra förvirrade söndagskunder, som undrade om jag kunde hjälpa dem med att hitta diverse plagg i deras respektive storlekar. det kunde jag inte. min gröna staff-tröja måste verkligen ha kontrasterat till den rufsiga, halvt nerfallna hästsvansen och min trötta, glasartade blick.

väl avsläppt hemma, efter en alldeles för lång dusch, kunde jag konstatera att jag älskar min nya klänning, trots att den är alldeles för kort:

till den var jag konservativ i svarta leggings, svart kavaj, svart handväska och mina underbara röda skor.

jag köpte dem på wedins på förra sommarens rea, och de är mina storfavoriter. dels är de röda, har skönt rundad tå och en enormt bred klack som man inte ramlar i, men de har också den där sköna fyndauran omkring sig. minns inte exakt vad jag betalade, men tror att det var under 200. inget är skönare än sådant som är billigt!

utekvällen slutade med en suddig taxiresa hem, många glas vatten och en halväten macka. sedan fick jag äntligen min lediga dag, som jag som bekant spenderade i horisontalläge. jag försökte verkligen se vissa TV-program, men det var lönlöst när ögonen bara ville blunda.

idag hade jag också svårt att vakna, men så fick jag ett mess på facebook om en ny blogg: ami's berlin, som är annamarias fina hyllning till en stad som jag glömmer är så fantastisk som den är! gå genast in och läs och dröm er bort till en plats utan bestämda regler och normer, där vattnet är lite närmre och himlen lite klarare.

den fick i alla fall mig att piggna till avsevärt, och idag ska jag låtsas att jag är på ett bättre ställe än smutsiga malmö. åtminstone tills jag ska jobba. hej så länge!


Inga kommentarer: