tisdag, juli 20, 2010

de förökar sig.

i min värld tycks det finnas två typer av mammor;

den första är den som hotar med allt hemskt. "vänta du bara" är en sådan fras som tycks vila latent på det sammanbitna leendet. det pratas kiss, bajs, sömnlöshet, gråt och gnäll och aldrig, aldrig kan pappan hjälpa till tillräckligt mycket.

den andra typen är den som inte kan hylla föräldraskapet nog. varannan mening är en hyllning till det unika och enastående med just deras lilla klimp, och stoltheten sprutar ur alla porerna så fort bebisen står, bajsar, dreglar eller gurglar. blöjorna luktar rosor och det är ju så kul att tvätta två maskiner nerpissad tvätt om dagen.


jag går inte på det. hotet om allt hemskt som väntar, som om barn skulle vara ett tvunget steg i allas liv, i kombination med det osannolika i den plötsliga lyckan, har avskräckt mig mer än något annat. show me a real mama och jag kanske kan fundera på saken igen.


tills dess: om det är så hemskt och stört omöjligt att vara mamma, så undrar jag varför så många ställer upp. och hej, att barnet står, bajsar, dreglar och gurglar är naturligt. alla barn gör det. chilla.



min och martins framtida bebis ska se ut såhär, enligt BabyMaker:

5 kommentarer:

Sara Katt sa...

oj, er bebis ser ut att tänka på existensiella frågor. vilket djup i blicken!

och what's up with the turban?

lisa lightning sa...

jag har inte mycket att lära ett barn, men måttot i livet är ju: är du inte smart? fejka! och renässans-looken är väl alltid gångbar, eller?

Fiffi sa...

Jag tror inte man ska ta det där alltför allvarligt. Att bli mamma är sjukt kul. Punkt.

Klart som fan det är vidrigt ibland och jobbigt och man får kanske inte sova så mycket periodvis men resten av tiden är det alldeles fantastiskt kul.

Och man behöver inte transformeras till vare sig tant, världsfrånvänd hemmafru, jag-gör-ingenting-för-mig-själv-jag-tänker-baaaara-på-mitt-barn-mamma eller hennafärgad Gudrun Sjödén-Quinna-Moder. Ibland blir man bara en bättre och klokare version av sig själv när man blir förälder.

Ja. Faktiskt ;D

lisa lightning sa...

oj, menar du att du är en normal mamma?! hihi.

Fiffi sa...

Jag tror jag är både normal och onormal. Precis som alla andra mammor ;D