fredag, juli 30, 2010

Food is an important part of a balanced diet. (Fran Lebowitz)

igår var matporrens dag.


till lunch hade vi fyndat bakpotatis (1:- st på storICA), som pyntades med salt och smör, en salsa av avokado, tomat, gurka och babyspenat, en röra på hackade räkor, gräddfil, dill och majonnäs, och slutligen överöstes med rödlök och citron.

till kvällsmat sveptes det ihop en thaisallad med stekt kyckling, en massa groddar och en fantastisk dressing av lime, soja, fisksås och finhackad chili. det smakade take out. bra betyg.

sen började fringe. då åt jag cheese balls. eller förlåt, cheez ballz.


jag spenderade också ett par evigheter i Kryddburken, där jag blev tokimponerad över hur den här människan orkar laga, lägga upp, pynta, baka, fixa, dona, fota varje dag! om vi har tur lagar vi mat varannan. en fantastisk blogg i alla fall, full av fint porslin, enkla recept och dregelframkallande bilder. som den här. tänk er den här varma smörgåstårtan en dag när man är lite tung i huvet från kvällen innan:


recept här.


i dagens inlägg tipsas det om det här YouTube-klippet, om hur man filmar hamburgerreklamer och visst är det kul när misstankar bekräftas. the owls are not what they seem.



livet handlar för övrigt ganska mycket om mat just nu. i natt drömde jag att jag fikade med gamla vänner, och att jag, givetvis med en charmig glimt i ögat, nämnde att jag gått upp några kilon, varpå mina vänner gemensamt drog en lättnads suck och utbrast "ja, vi vågade inte säga nåt, men du är ju faktiskt jättefet nu!" och så skrattade alla utom jag, som associerade till en FatBooth-bild:




martin läser Pluras bok Resa genom ensamheten, och blir hungrig hela tiden. jag tänker att det är bra, eftersom han blir inspirerad att laga fantastisk mat. han pratar om kallrökt torsk, grillad makrill. men nästa gång kanske jag ska sticka en bok om nyttig mat i händerna på honom i stället. eller en bok om långa promenader.


till frukost idag äter jag två koppar svart kaffe.

2 kommentarer:

Burgschki sa...

gud vad hungrig jag blir *har havregrynsgrötslunch planerad*

lisa lightning sa...

men nyttigt är det, havregrynsgröt. jag ska nog äta matrester. det är lyxigt att vara hemma.