torsdag, oktober 28, 2010

fånigt med iFån

jag köpte en ny och ännu mer high tech iPhone på Tradera. fick den äntligen, efter många om och men och posten-problem, och det visade sig att den var Telia-låst. jag mailade säljaren och frågade om detta inte borde ha nämnts i annonsen. han tyckte att det var underförstått då det stod att den var köpt hos Telia. men folk låser ju upp sina mobiler nu för tiden, menade jag.

idag har jag alltså pratat med mobilkunniga människor. det gör mig alltid så full i skratt. de ställer frågor, ungefär som läkare, och jag förstår inte vad de pratar om.


hos Telia:

-Du måste börja med att aktivera den.
-Akti...what?
-Alltså, koppla in den i iTunes och starta upp den.
-Ja, men jag kan inte det.
-Det är lugnt, jag fixar...

(däremot kunde han inte se vart den var köpt och vilken bindningstid den har, trots att han var inne och snokade länge och väl.)

-Den är inte köpt i nån Teliabutik som jag kan hitta i alla fall.
-Drygt!
-Ja. Drygt.


jag mailade Traderasäljaren igen och frågade WTF jag skulle göra, och han tipsade om ett ställe i Malmö som låser upp. stack dit.

-Vad har du för mjukvara?
-Vet inte.
-Ja, men alltså, vilken version?
-Vet inte.
-Får jag kolla?
-Okej.
-Nä, du har den nya. Vi kan kanske låsa upp den i november.
-Drygt.
-Ja. Drygt.



Så nu har jag en iPhone som är trasig och en iPhone som är låst och som jag inte vet bindningstid på eller var den är köpt och kvittot ska jag visst få på posten, och säljarens exemplariska: "Maila om du har frågor, jag kollar mailen ofta!" betyder visst: "Jag kollar mailen en gång om dagen och svarar kanske om jag känner för det." Drygt? Ja.

14 kommentarer:

Emma says style, love & rock and roll. sa...

Åh så jäka surt!

Sandra sa...

Jävligt störig säljare som du kanske inte ska ge så bra betyg!

Blajkel sa...

jailbreaka den. Tror du han låsa upp den via Cydia.

Vad har du för firmware?. Jag frågar dig på fejan. istället. HEJPÅRE!

Blajkel sa...

Ingen ide.

http://www.iphoneinfo.se/forum/upplasning-och-jailbreak/10019-lasa-upp-iphone-3gs-limera1n-4-1-a.html

Du har ju iaf tillsvidare en jävligt fet iPod touch.

lisa lightning sa...

det störigaste med säljaren är att han är så sjukt seg med att svara på mail, trots löftet om att vara snabb. fast det gällde kanske bara innan han fick pengarna? ja, det blir liksom ingen femma direkt.

blajkel: fråga på, så svarar jag whaaaaaaat och så får du förklara. HAJ!

lisa lightning sa...

okej, fråga inte då.

jag har inte ens tänkt på att man kan lyssna på musik i den. tack för den trösten.

Blajkel sa...

När 4.2 kommer så kan du låsa upp din mobil själv. Väldigt onödigt att betala någon 300kr för att göra något du själv fixar med några klicka hemma.

Blajkel sa...

OCH om du jailbreakar den NU och har Wlan kan du ju tanka spel via cydia. Det är också kul. Nästan roligare än att ringa.

Blajkel sa...

Ringa är det jag gör minst med min telefon.

lisa lightning sa...

jag har tänkt att jag inte vill jailbreaka, för att jag är en fegis. men OM jag gör det så får du guida mig genom processen, mkay?

och hur gör man sen när man låser upp själv? kan man ta bort jailbreaken och låsa upp då?

så många frågor från en så liten hjärna.

Blajkel sa...

Det enda ett JB gör är att installera Cydia på din fån. Cydia är som appstore fast med massa alternativ mjukvara i. Om du väljer att använda Cydia är upp till dig.

Men det är via cydia du installerar upplåsningen. Ultrasnow eller vare heter.

Men det finns bara fördelar med JB och det är inte farligt. Lite pirrande bara. Och sjukt lätt.

Googla BiteSMS och säg mig att du INTE vill ha det på din fån.

lisa lightning sa...

förutom scheduled SMS, vad är det som är så bra? är det kanske en sån grej man måste prova för att gilla? som iPhone ungefär?

Anonym sa...

http://myiphoneanswers.com/images/biteSMS-feature-fw3-qc-button.jpg

Där ser du. med volymknappen kan du skapa sms varsom. Är du inne på google behöver du inte stänga ner för att skapa. Bläddrar du bland låtarna på itunes och får sms kan du svara direkt i itunes utan att först stänga ner. Vara på lockscreen svara skriv VARSOM! DET ÄR MAGISKT!

/blaj

lisa lightning sa...

åh. magiskt. I get it.