onsdag, april 13, 2011

wedding on a shoestring budget? varför krångla till det?



det är skrämmande och ganska roligt att planer ett bröllop. förutom de tråkiga sakerna som att boka datum (som inte passar alla, jag skäms) och vigselförättare, så ska man pyssla med sådant som är kul. som fest, mat och kläder.


för att fullt förstå innebörden av bröllopsplanering googlar jag mig fram till olika sidor som ger tips och råd. och så läser jag och skrattar lite tyst för mig själv. de bröllop som normala människor verkar ha finns inte över huvud taget med i min idévärld.

ta budgeten till exempel. på bröllopshemsidorna radas kostnaderna upp likt diamanter på en vigselring, och jag fattar inte varför alla vill spendera en halv årslön på något som säkert är lika fint ändå, utan allt trams.

lokal till exempel? måste man verkligen hyra en herrgård och anlita catering? kan man inte hänga i föräldrarnas matrum eller trädgård och fixa maten själv? och att pynta lite är väl inte så sablarns svårt?! värmeljusen kostar väl fortfarande bara en femtilapp för hundra på Ikea?

och en brudbukett? jag hade tänkt tajma syrenernas blomstring och bara bryta av ett par kvistar. räcker inte det?

min kille vill inte ha kostym och jag tänker minsann inte tvinga honom. jag vill däremot ha en klänning som jag känner mig fin i. vit? näe, inte direkt. men jag tänker inte snåla på varken den eller skorna. inte för att jag behöver en ny outfit utan för att jag älskar att unna mig skräp. älskar. skor. skräp. klänning. kanske nån jävla huvudbonad? och min fina frisörkamrat ska fixa en frisyr, trots att jag hade nöjt mig med hårspray och en hästsvans.

bröllopsvals? liveband? nä. hade tänkt spela in några blandskivor. dansa lite tryckare och diskovingla. pappa kan få spela trumpet när han är full.

inbjudningskort? tja. funderade på Facebook, men kan sträcka mig till handskrivna lappar via posten. det. är väl för tusan flott nog för en tvåminutersvigsel i stadshuset och hemmafest?

och ringarna då? nä. vem bryr sig. vi har ju förlovningsringar, och i dem kan vi ju gravera in datum. att byta ringar under en vigsel känns som att byta fotbojor. jag tänker inte inbilla mig att en ring av guld ska förändra vårt förhållande (och jag har redan fått en diamant).

spriten köper vi i Tyskland. bröllopskoordinatorn är nog jag. har jag missat något?

11 kommentarer:

Jonna sa...

När vi gifte oss fick vi lära oss att hur mycket man än snålar så kommer man inte under 60 papp. Vi hade 35 gäster och klarade det på 20, varav säkert hälften var mat och sprit. Mitt bästa (haha, jag säger så hur mycket jag vill) spartips är att aldrig tala om att ni ska gifta er när ni köper eller bokar något. Det kan skilja flera tusen på t.ex. en lokal beroende på vad man säger att man har för planer. Vi sa att vi skulle ha en familjesammankomst och det var ju faktiskt ingen lögn även om det inte var hela sanningen.

lisa lightning sa...

ja, det är ett jättebra tips! jag tänkte ju varken hyra lokal, ha catering eller löpa brudbukett, men av vad jag hört så är det livsfarligt att nämna ordet Bröllop. det lägger till en nolla verkar det som, och nollan är oftast bruden.

Sara Katt sa...

åh! det låter helt fantastiskt tycker jag. inget djävla krångel, liksom.

jag insåg förresten att jag nog inte sagt grattis än, så: grattis!

Sandra sa...

Det låter ju härligt! mina vänner har gjort så att de önskar sig olika saker i bröllopspresent. Till exempel gör jag bröllopstårtan i present till min kompis, någon annan gör kanske förrätten... Så ger man något och samtidigt blir det ett helt bröllop av det!!!

lisa lightning sa...

tack sara. och Sandra, det där är en så himla smart idé. kanske ska låna den till vissa grejer.

Vintagemamman sa...

Låter toppen!( bortsett från att jag inte kan vara med... ja, du ska skämmas;)

Kunde ingen ha talat om för mig att jag inte skulle nämnt bröllops bukett utan bara sagt bukett?! Kostade ju helt plötsligt en förmögenhet med 6 rosor. bröllop kostar oavsett hur man har det.

miss universum sa...

det låter ju som en sund tanke att inte krångla till det. varför liksom?

när jag gifte mig köpte vi inte heller nya ringar utan graverade in bröllopsdatumet i förlovningsringen plus att jag pimpade min ring med fler diamanter.

lisa lightning sa...

ja, precis så har jag tänkt med. en större diamant får vänta tills vi är rika och berömda, men en liten upputsning och ingravering kan vi kosta på oss.

Anonym sa...

Låter sunt tycker jag. Bara ordet budget ger mig rysningar. Vill man göra något som kräver en budget på femtiotusen?

lisa lightning sa...

ja, vem HAR femtiotusen?

Burgschki sa...

Jag tänker inte ha fest när jag gifter mig utan bara middag på restaurang med närmsta familjen. pengarna ska enbart läggas på smekmånad. men jag måste säga att ert alternativ låter jävligt härligt.