tisdag, juni 15, 2010

jag guidar mig själv

jag gillar inte att erkänna det, men ibland överdriver jag. ibland förvandlas jag till någon annan. ibland blir jag en sådan som vill vara förberedd. jag blir ett planeringsfreak.

det är inte så att min planering brukar hålla, eller att jag ens bryr mig så mycket om ifall allt klaffar som det ska, men det finns få saker som jag tycker mer om än att samla information som sedan kan kategoriseras snyggt och prydligt på papper.



jag samlar till exempel på guideböcker. jag har minst en om varje stad som jag besökt de senaste åtta åren (svenska städer räknas inte - men tro inte att jag inte har sverigekartor), och om vissa har jag flera. om barcelona har jag 4, men även ett gäng guider utskrivna från nätet, och ett otal handskriva kom ihåg-noteringar. jag har också två guideböcker i mobilen, med offline-karta och ett par roliga översättningsverktyg.






jag är inte ett särskilt stort fan av att gå runt med guideboken i handen när jag är utomlands. jag gillar inte ens att ha kameran framme, dels för att jag är dålig på att fånga ögonblick och stämningar, men även på grund av motviljan att se ut som en turist. och ja, jag vet, vi ser ut som turister i alla fall, med eller utan kartan i högsta hugg, men jag vill trots det aldrig börja bläddra i guideboken i någon smal gränd eller på ett hektiskt gathörn. att vara street smart kallas det visst. det säger såklart sig själv att min iPhone stannar i väskan.



för att kombinera min kärlek för planering och min motvilja att vifta med guideböcker, så överdriver jag en smula och gör min egen guide. jag har samlat ihop det bästa och mest intressanta från böckerna och anteckningarna och gjort min egen bok om barcelona, med matordlista och gott om utrymme för ytterligare anteckningar. boken är svart och säger inte något om innehåll. jag är en supernörd och ett geni.







notera att anteckningarna är kodade. det är för att jag ska kunna slå upp mer info i guideböckerna. jag säger det igen: jag är en supernörd och ett geni.

3 kommentarer:

HMB sa...

like!!!!!
jag önskar jag var en sån där. då skulle jag inte ha en rosa mobil bland annat....

Anonym sa...

Åh, ser att du listat den BÄSTA champangerian där. Underbar, helt underbar var stämningen och allt.

lisa lightning sa...

Åh, vilken?! Can Paixano? can't wait...