torsdag, juni 03, 2010

fyra dagar i solen

mellan flygplatsen och torrevieja, alldeles utanför santa pola, bor flamingos. de ser ut som om de badat i den rosa saltsjön och blivit färgade. när de går ser det ut som om någon dragit i deras fötter.




flera gånger under de fyra dagarna utbrister mamma: "Tänk att vi bor här!" och så blir hon alldeles lycklig i ögonen. jag är lycklig med, för ibland finns det ingenting bättre än att vara någonstans där tiden står stilla och allt är tyst.

på lägenhetens tak finns en solterrass, där det enda som hörs är fågelkvitter, och det enda som syns är himmel.








klockan åtta på morgonen, när det inte hunnit bli 30 grader varmt, så kan man gå och handla bröd, eller åka bussen till marknaden där man luktar på grönsaker och tittar på korvar och oliver. sen sitter man i skuggan och dricker en cafe solo och tittar på havet som är alldeles turkost, innan man återvänder hem där man simmar några längder i poolen före frukost.










på dagarna läser man bok efter bok, ligger på stranden tills svetten rinner ner i ögonen och blir till en pöl mellan brösten. i det salta vattnet flyter man som en kork och fiskarna är stora och loja, så att man nästan når dem med fötterna. man kanske äter lunch. kanske grillade sardiner och en öl. kanske tar man en siesta. eller så sitter man i skuggan på balkongen, där det blåser och man ser havet, och så lutar man sig bakåt och skiter i att läsa för ibland måste man stänga av helt och inte se.








efter kvällsmaten går man till baren på hörnan, sitter i korgstolarna och dricker mojito för 30 kronor. eller kaffe och konjak. och så snackar man skit tills man är lite för full och går hem och fnittrar när nyckeln inte går in i låset.





min lillasyster följde med också. hon är supergravid och kan inte gå nästan. en dag fick hon åka till akuten för hon hade ont i bebin. alla hade med sina EU-patientkort utom hon. typiskt henne. det var inget farligt i alla fall, så hon fick följa med hem.






nu är jag brun och slapp. har inte kollat min mail sedan i lördags. inte ens pratat i telefon. nu ska jag fortsätta min sommar.

4 kommentarer:

Sara Katt sa...

AV.UND.SJUK! det låter helt fantastiskt ju. bor dina föräldrar där jämt?

lisa lightning sa...

lägenheten är nyköpt, men planen är att bo där när sverige är trist. september till juni alltså. och ja. jag är avundsjuk på mig själv.

Emma says style, love & rock and roll. sa...

sweet. mina morföräldrar hade lägenhet i torrevieja när jag var yngre så mina somrar spenderades där. helt underbart.

lisa lightning sa...

torrevieja är ju en ganska opretentiös stad, så det är helt perfekt när man bara vill slappa.