onsdag, maj 25, 2011

bokstund

Hon drev omkring nere i Downtown tills utmattningen sjöng i kroppen.



1. Ta tag i närmsta bok.
2. Publicera den femte meningen på sida 52 i din bok.
3. Tala inte om bokens titel.


kan Limpan så kan jag, tänkte jag, och ryckte en bok ur hyllan.



när jag gick i gymnasiet hade jag en fantastisk svensklärare. hon var en sån där inspirerande kvinna, som älskade litteratur och struntade i grammatikundervisning. grammatikbristen har förföljt mig från grundskolan, så när jag pluggade Kommunikativ Svenska (hittepåkurs på Malmö Högskola) fick jag en chock av grammatikdelkursen. kryssade i alternativ på måfå på tentan. var en av de få som fick VG.

gymnasiesvenskläraren hamnade av någon händelse i soffan i mitt dåvarande kollektiv, ett år eller så efter studenten. "vill du ha kaffe? eller kanske te? vi har vin också?" "vin såklart!" och så spelade vi TP. eftersom hon varit stormästare i Jeopardy flera gånger var jag skitpeppad på att ha henne i mitt lag, men vi förlorade stort. att minnas fakta är inte det vi gör bäst med ett par glas under bältet.

denna fantastiska lärare var väldigt bra på att memorera saker, förutom när vi spelade TP. hon kunde alla namnsdagar. sa man ett namn så sa hon datumet. hon var även grym på att citera första meningen i romaner. själv kan jag bara klassikerna. hemsöborna och främlingen och sådär.


boken citerad ovan har inte lämnat några som helst spår hos mig. minns inte vad den handlar om. men Anna-Karin Palm är visst känd.

Inga kommentarer: