tisdag, maj 10, 2011

fattar varför arbetslösa bara hänger vid datorn hela tiden

skriver in mig hos arbetsförmedlingen och håller på att bli tokig. till en början ska man välja vilka jobb man vill söka, men max fyra olika typer av tjänster. i hotell- och restaurangbranschen finns betydligt fler olika sorters jobb, men okej, om de vill begränsa sökområdena så låt dem. sedan ska jag fylla i vad jag har erfarenhet av, men max 18 saker. jag blev alltså tvungen att utesluta en hel del som jag jobbat med, eftersom 18 erfarenhetsområden är det maximala en människa kan ha som söker jobb via arbetsförmedlingen. efter detta frustrerande urval ska jag fylla i utbildningar och tidigare anställningar, och om ni som jag hoppat runt mellan kurser och jobb, så vet ni att det är ganska träligt att sitta och fylla i datum hit och dit, ansvarsområden och kunskapsnivåer. när jag sedan trycker på nån slutför-historia dyker det plötsligt upp lite ny och spännande info:

allt som jag lagt in i min profil ligger kvar i databasen i två veckor (alltså är det borta om tre veckor när jag behöver det, eftersom det är då jag kan "skriva in mig" på plats, eftersom jag inte, absolut icke, får lov att söka jobb innan jag är officiellt arbetslös). allt det jag knappat in måste jag dessutom knappa in igen, under något som kallas "Mitt CV". att bifoga ett färdigt word-dokument går såklart inte, och att bara överföra allt det som jag redan skrivit in går inte heller. jag måste alltså börja om från början och skriva in det exakt likadant igen.


medan jag sitter här och tragglar med rutor som ska fyllas i korrekt, så känner jag hur all världens jobb rinner mig mellan fingrarna. för vem har någonsin fått jobb med hjälp av arbetsförmedlingen?

1 kommentar:

Emeli sa...

Welcome to hell :)