måndag, mars 28, 2011

längtar efter framtiden

det finns ju en himla massa tjänster nu som erbjuder hemkörning av matkassar. konceptet är supersmart. inte nog med att man får en omväxlande och näringsrik kost, det är dessutom prisvärt och lättlagat.

om man däremot tillhör den kategorin av vardagsnarkomaner som faktiskt gillar att tänka själv, så känns det inte så himla spännande att någon annan dikterar vad man ska äta fem dagar i veckan. härmed efterlyser jag därför tristessalternativet: en matkasse med valfria basvaror. sådant som är tröttsamt att handla själv.



i mitt hushåll behöver vi till exempel alltid vitlök, hel svartpeppar, lagerblad, lök, bröd, yoghurt och någon typ av pålägg. vi handlar detta gång på gång och ändå finns det aldrig hemma av någon anledning.



hade denna tjänst funnits (självklart med möjligheten att maila in beställningen, eller adda varor i en app) hade jag inte bara beställt ovanstående veckoförbrukningsvaror, utan dessutom slagit till på sådant som känns otympligt när jag själv går och handlar. toapappersbalar till exempel. mjöl, mjölk och olivoljedunkar. tamponger och plåster och annat som man alltid glömmer under den korta promenaden mellan köttavdelningen och kassan (bara för att chokladavdelningen stjäl all uppmärksamhet). sådant som man kommer på när man är hemma, men som försvunnit ur minnet i affären.


så snälla, linas matkasse, årstiderna och allt vad ni heter. jag vill inte ha era ekologiska och nyttiga menyer. jag vill bara ha shoppingservice. kan ni inte fixa det i stället?

Inga kommentarer: