onsdag, mars 09, 2011

Tradera - vett&etikett

åh, jag grämer mig!

har sålt ett gäng prylar på Tradera. som vanligt har det till större del varit besvärligt. människor vill visst veta de mest besynnerliga saker, som exakt färg och mått på plaggen. drygt. i alla fall fick jag ett gulligt mail från en köpare som köpt en kappa. hon var supernöjd och det var precis en sådan kappa hon ville ha, oh happy days. flera av de andra tackade också så mycket för den fina paketeringen och det trevliga bemötandet. fint. av en annan köpare fick jag ett negativt omdöme, utan att hon ens kontaktat mig först, för att, och lyssna noga: klänningen var för liten!


klänningen i fråga var en blommig dröm från Forever 21, och i annonsen skriver jag:
"Aldrig använd eftersom den är för liten för mig (Forever 21-storlek), men har hängt i garderoben i ett år eftersom jag har svårt att skiljas från den. Hoppas att den kan få ett bra hem."

jag förstår att det kan kännas missvisande om man inte har en aning om vad Forever 21 är, men jag anser att en klänning som jag kan få på mig är en L. att den sen inte är så himla bekväm handlar ju mest om att jag föredrar XL. framför allt gör det mig surbitter att hon inte bara mailade mig i stället, skällde lite och lät mig köpa tillbaka den (så att jag kunde fortsätta hoppas på att den en dag ska sitta som en smäck). negativt omdöme är så himla för evigt.



jag är kanske lite extra känslig när det gäller Traderaomdömen, eftersom jag är för snäll. jag ger inte negativa omdömen. inte när skinnväskan visar sig vara av plast, eller när stövlarna i stl 40 är mer som trettioåttor. inte ens när säljaren vägrar skicka med kvitton till iPhonen och slutar svara på mail när jag undrar var han köpt den. varför? för att jag får hjälp och svar via telefon och mail (utom gällande iPhonen dårå, men det löste sig) och erbjudanden om byte och återköp gör en bra säljare.

åh. grämer mig.

8 kommentarer:

Emma says style, love & rock and roll sa...

Det där har hänt mig också, ett negativt omdöme för jack shit liksom. Och dessa frågor, jag blir tokig. Jag drar mig för att lägga ut saker på tradera numera. Känns som att sist var det för krångligt för vad "vinsten" blir...

Sandra sa...

Fast man kan ju ge svar på tal i omdömet! Då kommer ju hon framstå som lite korkad i stället!!!

Vintagemamman sa...

Åh du är precis som jag. Förklara för människan att man inte ger negativt för att det inte passar och be henne ta tillbaks omdömet. Så gjorde jag när en idiot gav mig negativt för att det var för litet.

lisa lightning sa...

Emma: eller hur? fast det är ändå så trevligt att veta att ens grejer kommer till användning.

Sandra: jag svarade med att citera annonsen och hoppas det räcker. mailade köparen också och förklarade att vi hade kunnat lösa det med ett återköp innan hon lade ut omdömet, om hon bara kontaktat mig, och att hon ska tänka på det i framtiden. hon verkade vara Traderarookie.

lisa lightning sa...

Lovisa: man kan väl inte ta tillbaka ett omdöme?

Sandra sa...

Jag tycker ofta man fattar det. Särskilt när någon har alla positiva omdömen i övrigt och så kommer det en och bara neggar! Jag roar mig ibland med att läsa sånt! Haha! För det är så uppenbart vem som är den dåliga så att säga! ;)

Vintagemamman sa...

Jo man kan ta tillbaks omdöme. Står på sidan hur man gör. Ni måste båda godkänna att ni återkallar omdömet och sen kan ni inte lägga upp ett nytt. Men det gör ju inget!

saralill sa...

hahaha. gulle.