måndag, september 12, 2011

det var så länge sedan sist nu är det dags att skaffa katt igen

jag lider kval. Martin har efter flera års påtryckningar uttryckt ett visst intresse över att bli kattpappa. förmodligen hänger det ihop med åldern, giftermålet (han vill väl vara säker på att det inte blir en bastardkatt) och att hans pälsallergi verkar ha försvunnit.

lika glad som jag är över att eventuellt bli kattmamma, lika mycket obehag känner jag inför urvalsprocessen. för vem är jag att fatta ett så enormt beslut?


vi är tyst överens om att katten i fråga bör vara i behov av oss, och alltså komma ifrån kattkommando, kattjouren etc snarare än från en oansvarig hemmakatt. problemet är att veta vilken typ av personlighet som hade trivts med oss. vuxen, ung, hona, hane. dessutom tänker jag att vi inte är tillräckliga. tänk om katten vill gå ut och vi inte låter den? tänk om katten hoppar ut genom fönstret och dör?! tänk om katten hatar oss och snackar skit om oss när vi inte hör. tänk om katten känner sig negligerad! tänk om vi är de sämsta kattföräldrarna som finns! jag blir dessutom skamsen över min objektifiering av de små liven. ser de elaka ut i ögonen är jag inte intresserad. hemsk är jag. hemsk, ytlig och ängslig. ängslig och elak. finns väl ingen katt som vill bo med oss, tänker jag. eller är vi kanske ändå bättre än alternativet?










8 kommentarer:

EMELI sa...

Grattis :)

Det finns väl inga katter som ser elaka ut ;) Katt is the shit och du kommer älska den och lyda den.

Anna sa...

Vi har en 4-årig nakenkattshona som vi behöver omplacera, eftersom vi har fått barn och har inte riktigt tid för henne längre. Hon är otroligt kelig, social och rolig. Maila vid intresse annish87@msn.com

Vintagemamman sa...

PUSS vill ha ett nytt hem, hon är 3 år ( kanske ) och är gjord av en Ragdoll mamma och pappa. puss e söt hon och hon behöver ett nytt hem!

Vintagemamman sa...

Finns bild på min blogg!

sisilaw ju nu sa...

Jag tror ni skulle vara finfina kattföräldrar.
Välj med hjärtat (och lite hjärna såklart), så kan det inte bli fel.
P.s. Kotten är nöjd och mår bra. Idag har vi ätit fil och en flinga!
Kram

sisilaw ju nu sa...

Jag tror ni skulle vara finfina kattföräldrar.
Välj med hjärtat (och lite hjärna såklart), så kan det inte bli fel.
P.s. Kotten är nöjd och mår bra. Idag har vi ätit fil och en flinga!
Kram

lisa lightning sa...

Anna & Vintagemamma - det är alldeles hemskt när man tänker efter på hur många det är som behöver nya hem. i första hand har vi spanat in en äldre dam på Föreningen Förvildade Katter, men innemiljön måste diskuteras.

Emeli och Syster M, tack! jag tror också det går bra. och M - jag vill veta ALLT om kotte!

lisa lightning sa...

katten kommer på fredag och heter per "Pella" nilsson. kungligt namn på en stadig dam. hoppas att hon älskar oss så att vi kan skriva om kontraktet från stödhem till adoptivhem i framtiden. att skaffa bepälsat vuxenbarn. nervöst och fint.