tisdag, september 20, 2011

om service även i privata affärer

Sofia skriver argt på Apple, dear? om frustrationen när Blocket-köpare inte dyker upp. och ärligt talat, vad är det för idioter som sitter där ute och läser annonser?!

jag tror nämligen inte att det är Blocket-specifikt. jag tror att det gäller alla annonssidor. de som märks är de som stör; de som inte dyker upp, de som prutar, de som ringer klockan fem på morgonen eller de som klagar helt obefogat.


med risk att upprepa mig från Sofias kommentarsfält:

efter att ha tröttnat på Blocket lade vi nyligen upp ett par hyllor i en Bortskänkes-grupp på FB, vilket resulterade i sju dagars ombokningar med tjej som inte dök upp. gratis är inte bara gott, utan även fullt negligerbart, tydligen.

min svåger blev mordhotad genom Blocket. han sålde en säng till en tant som inte läst annonsen ordentligt (den var exkl. ribbotten). det var polisanmälningar hit och dildos-på-obekväma-ställen-din-bögjävel dit. väldigt obehagligt.




själv har jag haft tur för det mesta. jag har träffat många väldigt rara säljare och köpare IRL och via mail. av de 215 Tradera-transaktioner jag varit delaktig i är det en som inte varit nöjd med mig, och som lämnat ett dåligt omdöme. anledningen till det dåliga omdömet var att klänningen jag sålde var för liten, och nog kan jag förstå frustrationen i det. problemet med annonsköp är anonymiteten som raderar all artighet och sunt förnuft.

för precis som i vilken butik som helst, så ska det såklart vara fritt fram att kontakta säljaren och diskutera eventuellt återköp. det ska gå att diskutera skavanker, annonsinformation och storlekar, och säljaren har ett ansvar att besvara frågor och vara resonabel. och precis som i vilken butik som helst bör tonen vara god. du kan inte gå in på Kapp Ahl, gasta och gorma och tro att du får pengarna tillbaka och fötterna kyssta, för det funkar inte så. och du vänder dig inte till marknadsombudsmannen om ett felaktigt köp innan du kontaktat säljaren, eller? kommunikationen är A och O för att det ska funka smidigt i annonsvärlden.



det är synd att människor tror att det är OK att bete sig hur som helst bara för att säljare/köpare är en privatperson, för jag gillar Blocket och Tradera och alla andra forum som tillåter att kläder, saker och möbler hamnar i någon annans hem snarare än på tippen. såklart. det är därför jag försöker komma ihåg alla som varit trevliga, lämnat fina omdömen och sålt mig fantastiska saker i stället för de bittra hatarna.

Inga kommentarer: