onsdag, maj 20, 2009

allt är inte guld som glimmar

jag älskar färgat glas. färgat glas är som att äta godis med ögonen. som glada belle & sebastian-låtar, som sockervadd och som sommarminnen. kanske associerar jag färgat glas med glada saker bara för att farmor brukade servera perfekta kulor vaniljglass i de här små skålarna när jag var liten.

eller för att mormor brukade tända värmeljus i den här lyktan, som ser ut som den är täckt av hårda karameller.

fast egentligen är det nog bara oemotståndligt fint. de här kopparna med fat hämtade jag precis ut från posten.

och de här fina snaps- och vinglasen hade jag nog inte klarat mig utan.

ja, nog är det något speciellt med saker av glas. som en skata dras till silver dras jag till assietter, ljusstakar, skålar och fat av gnistrande, regnbågsfärgat och underbart glas. det är bra att samla på bruksföremål. då känns passionen berättigad, och rent utav nödvändig. lite som att samla på skor och handväskor.




2 kommentarer:

glädjespridaren sa...

hej , mina stavfel beror på om du lästa på grund av min svåra njursvikt som jag akut åkte in på sjukhus och nästan dog av , kanske missade du , jag är glad att jag lever och i väntan på en ny njure , små saker som du irreterar dig över är inget viktigt för mig , med min blogg kan jag visa att man kan forsätta leva då det tungt att jag är en mycket snäll, omtänksam person med mycket glädje , jag har en pojke som har adhd och jag är så pass sjuk även tar jag livet bätre än andra verkar , tack för mig , min adress före min blogg är www.metrobloggen.se /happyday , du är varmt välkommen , anytime , justine thompson ..

lisa lightning sa...

Hej glädjespridaren! jag tror att du missuppfattade mitt inlägg. jag tycker att din blogg är superbra! min kritik riktade jag mot the Critics, som jag inte ansåg vara konsekventa i sin bedömning av bloggar. jag menade att ingen borde kritiseras för stavning etc. nu visade det sig att jag hade dubbelfel, eftersom det jag läste som en recension var i själva verket en artikel, så nu skäms jag dubbelt så mycket, haha.