onsdag, maj 20, 2009

kritik mot TheCritics

detta kanske gör mig till en dålig människa, men sådana petitesser som att vara bra eller dålig är ju bara att komma över och acceptera.

jag brukar läsa TheCritics, givetvis, eftersom jag som jag upprepade gånger nämnt älskar bloggar. TheCritics hissar och dissar bloggar, och vad de än ger för omdöme så klickar jag mig snart in och kollar igenom bloggen. kanske för att det är kul (wiiii!) med bloggar, eller för att jag inte har nåt eget liv.

ofta har TheCritics rätt. när de sågar ännu en modeblogg för att den är dåligt skriven så kan jag relatera till tankegångarna. är en text inte läsbar finns det en risk att man som läsare ger upp. men precis som jag nämnt tidigare så tycker jag inte att det spelar så stor roll i bloggvärlden. bloggar är till för att alla ska få uttrycka sig oavsett ålder och ursprung, och ska man kritisera bloggar är det viktigare att fokusera på innehåll.

en av TheCritics favoritbloggar just nu är Glädjespridaren. mitt liv, min glädje, som skrivs av en fantastisk kvinna med njursvikt. trots sin sjukdom så verkar hon vara betydligt starkare och framför allt mer positiv än de flesta jag känner. problemet är att hon inte kan skriva. detta är TheCritics finkänsliga nog att bara kommentera i förbifarten, men de lyckas också klämma in en anledning:

Bloggen må innehålla stavfel och diverse språkmissar, men det finns bakomliggande ursäkter att skylla på. Dels för att Justine varken är svensk eller född i Sverige, men således för att njursvikten sätter henne på tvären.


Emma-Lou Pesonen

fint och bra och allt såntdär. jag hakar bara upp mig på att det bara är vissa bloggskribenter som undslipper de språkliga kraven. kan inte "Melanie" som skriver om sin garderob och sina H&M-fynd också vara utlandsfödd, trots att hon inte skrivit det i bloggen? varför är det okej att särskriva och stava fel bara om ämnet är viktigt? att först såga en blogg på grund av dåligt språk, och sedan rosa en som är, om möjligt, ännu sämre är faktiskt inte okej.

nej, TheCritics. en kam ska det vara. dra alla över den och var inte rädd för löss. det finns speciella schampon nu för tiden.





2 kommentarer:

Emma-Lou sa...

Hej och tack för kritiken! Artikeln om Glädjespridaren är inte en bloggrecension, utan en artikel där jag utnämner hela hennes blogg till "Veckans hetaste kanon".

lisa lightning sa...

sån är jag. läser aldrig ordentligt innantill.