torsdag, juli 09, 2009

in i dimman

de senaste dagarna har jag varit som uppslukad av ett fantastiskt nytt intresse. jag kan inte förstå att jag inte upptäckt detta användningsområde av Internet förrän nu. i timmar åt gången har jag suttit med hjärnan totalt bortkopplad och inte haft en tanke på sådana triviala saker som mat, dryck, städning, inköp eller hårkamning.

upptäck mafioson i dig!


det började alldeles oskyldigt med Facebookspelen. jag är sedan länge en inbiten Mafiawarsspelare, vilket är rätt så harmlöst eftersom man bara kan spela i ca 5 minuter åt gången. sedan hamnade jag i Uno-träsket, och alla andra hopplösa farmspel, YoVille och allt vad det heter.

sedan utvecklades jag. jag sökte mig ut i vida världen. började bygga saker.

städer...


nöjesfält...


köpcentrum...


efter ett tag var detta inte tillräckligt. jag behövde kontrollera, äga, bestämma. mitt maktbegär blev för stort. jag hamnade i simulation games-träsket.

jag skaffade en liten familj...


jag styrde över åtskilliga skeppsbrutna...


jag fick till och med nybyggare att bli fulla på saloonen jag byggt!


favoritspelet blev nog ändå Totem Tribe, där jag fick slåss mot elaka svampar och bygga arméer av utförskare, jägare, soldater och byggare!


strategispel, att leta efter dolda och hemliga ting, att slåss mot ondingar och segla på de sju haven. plötsligt förstår jag varför kids sitter som fastskruvade framför sina datorer. det är fruktansvärt beroendeframkallande, och jag börjar bli rädd att spelen ska ta slut (för jag köper givetvis inga spel, utan jag testspelar dem bara eftersom gratis är gott). jag kanske måste vidga mina vyer? spela online-kortspel, risk och annat gammaldags?

men om jag ska fortsätta spela såhär intensivt så måste jag nog investera i en mus. att spela äventyrsspel med pekplatta ger kramp i höger pek- och långfinger.




och ps: detta är framtiden. om man klickar på spelbilderna så hamnar man på sidan där spelet finns. bra va? have fun!




Inga kommentarer: