måndag, juli 06, 2009

med oförmåga att planera.

de försöker intala oss att värmeböljan är över. de talar om regn, moln och åska. de utlovar temperaturer runt femton. de sitter förmodligen nånstans längs solkusten och messar prognosen från sina iPhones, för de är inte här i malmö i alla fall.


förra veckan bestod av ett enda långt tjatande om ÅSKAN som hela tiden lurade över skåne och danmark. jag såg inte röken av den. en gång hörde jag mullret, men det visade sig vara ett flygplan. jag låg bara på stranden, flämtade i hettan och simmade i havet, med vatten lika klart som i en pool. och nu då, ny vecka, nya friska tag, är det regn och rusk och höstkyla som gäller. fast inte här såklart. jag var inställd på att städa undan strandsanden, diska ur vattenflaskan och plocka fram tjocka tröjan, men jag förmår mig inte göra något i denna värme, som uppenbarligen inte läst väderleksrapporten i tidningen. solen steker som aldrig förr, vardagsrummet är ett växthus och fläkten surrar 24/7.

de får gärna komma hit en sväng, och ta med ett glas kall saft eller en caiprinha, och förklara hur jag ska kunna städa i den här värmen.



semester = att komma hem från stranden, äta en god sallad fullpackad med avokado och mozzarella, dricka ett glas vin på den tråkiga innergården, spontanåka till västra hamnen och gå på open air, dricka folköl och kolla på solnedgången och glada, dansande människor, åka tillbaka in till civilisationen, gå på klubb i linne och jeansshorts, gå hem och somna före två.




Inga kommentarer: