tisdag, augusti 18, 2009

när jag blir rik

nästa vecka ska jag få min första lön. eller, nä, inte min första, men min första lön som fast anställd och heltidsarbetande. innan har jag alltid varit timanställd.

när man är timanställd kan man styra över sina arbetstider. det är okej att tacka nej till de tider som inte passar. det är okej att ta semester (obetald) när man vill. det är okej att ta ett jobb någon annanstans i en vecka eller två om det skulle behövas.

men när man är fast anställd får man en lön. en riktig lön. då kan det vara okej att offra friheten. jag säljer gärna min själ.


när jag får min lön ska jag köpa en säng.


till min fotpall ska jag köpa en klädsel, och om IKEA skärper sig så ska jag även köpa nytt överdrag till soffan. (just nu går klädseln inte att beställa online, och i malmövaruhuset är den slut, med okänt leveransdatum.)


sen ska jag köpa skor, en ny garderob att lägga in allt stök i, ja, varför inte en ny lägenhet när vi ändå håller på, och en flaska champagne. och så ska jag köpa en massa goda grönsaker på torget och ta mig tid att laga mat. och sen ska jag köpa fina tavelramar på loppis, och en skrivare så att jag kan printa mina egna tavlor. och så ska jag köpa en sommarstuga, en egen sjö, en balmain-jacka, ta körkort och köpa en bil, eller en buss, eller att flygplan och en häst med tillhörande vagn, hage och spilta, och en liten katt...






3 kommentarer:

M sa...

jag ska köpa en soffa!! =)

maggie sa...

du kan få lukas gratis. då slipper han också åka till doktorn och få sprutan som gör att han kommer till kattfarmen i himmelen.

lisa lightning sa...

tråkigt att jag gillar idén mer än martin. lukas, den lille guldklimpen.