torsdag, februari 04, 2010

ps I love you

idag har jag funderat länge över fotografier. 

förr i tiden, när flickebarn ville vara snygga på bild, så plutade de med munnen och rumpan och försökte visa lite byst. nu däremot, så ska man tydligen göra grimaser. eller vara nyvaken. eller poängtera att man har flottigt hår. precis som att man inte bryr sig. man ba: "nämen jag slänger upp en sånhär sjukt crazy bild av mig själv, som om jag inte bryr mig för jag är så jäkla chillad och inte alls ytlig, höhö!" ("men tro inte att det är en random bild som jag hittat i kameraminnet, ty jag har redigerat den i photoshop i en halvtimme och dessutom valde jag en bild där jag är snygg.") för eller hur är det så? även om det plötsligt är sexigt att vara naturlig och spexig snarare än att bimbo-posa, så är det väl same shit different look? man väljer med omsorg vad som ska ut på det oändliga nätet.

det finns väl ingen som avsiktligt publicerar bilder av sig själv där man är ful?



bara för det lägger jag upp en bild av min skitstora näsa. det är sant. den är enorm. jag ser ut som hemulen i mumindalen.

när jag gick i lågstadiet skulle min klass göra en musikal av snövit. när musikfröken frågade vem som ville vara häxan räckte jag ivrigt upp handen. (vilken dumskalle som helst kan vara snövit. det är roligare att vara ond.) musikläraren tittade på mig och sa: "Ja, Lisa, det passar dig med din näsa!" (OBS: men för livet.) en annan gång sa en alkoholiserad uteliggare till mig att jag såg ut som greta garbo i profil. då blev jag gladare.

min storasysters näsa är också ganska stor, men mer kunglig. min lillasysters näsa är pytteliten.

7 kommentarer:

VI BAKOM RIDÅN sa...

du är sketafin!
KRAM

VI BAKOM RIDÅN sa...

och bakom ridån står naturligtvis en helen!

Sara Katt sa...

folk fattar inte vilka spår de sätter i en när de slänger ur sig sådana där saker. fy fan! men heja alkisar. de säger ju precis vad de tycker och tänker, och därför känns just en sådan komplimang så himla ärlig.

en gång sa en alkis att jag var vacker som en blomma. det tyckte jag var fint.

lisa lightning sa...

fy fan fan jag älskar att blogga (alldeles sådär tårögd, som man bara kan vara när man druckit ett par glas vin och folk säger att de gillar en)!

samma lärare som påpekade att jag hade häxnäsa, var även lärare till en tjej vars pappa just hade dött. när det var dags för nån slags föräldrardag, undrade musikläraren vilka som skulle komma, och helt oannonserat, framför hela klassen, vände hon sig till tjejen, med kommentaren: "nä, XX, du har ju inte så mycket att komma med..."

lisa lightning sa...

förresten: både du helen, och du sara, är vackra som blommor!

Burgschki sa...

gud ja. efter sommarlovet i sexan hade jag enligt Johan B. fått en stor näsa och enligt david m. och david d. hade jag hamsterkinder. Nu gillar jag min näsa, även om den har en knöl. får mig att se utländsk ut. var glad över din näsa, den är fin och ger karaktär. hoppas lärarn är död nu.

lisa lightning sa...

nä, hon fick en egen inriktning, och blev typ rektor. men fuck her. hennes son är också dum i sitt huve.