tisdag, maj 25, 2010

det mesta i livet handlar om mat, ur olika perspektiv

kvart i fyra igår fick jag ont i halsen. det har ännu inte gått över, men febern sov jag bort i natt.



två värdefulla lärdomar tillägnade jag mig under gårdagskvällen, när jag gav mig i kast med en moussaka:

1. man kan inte göra béchamelsås utan mjöl. det är omöjligt. osten smälter inte i den varma mjölken, utan blir en kleggig massa på botten av kastrullen.

2. den kleggiga ostmassan i botten av kastrullen, som man får när man försöker göra béchamelsås utan mjöl, smakar ytterst lite ost. smaken sitter i stället, otippat nog, i den transparenta restvätskan som man häller ut i vasken i jakten på det som man fortfarande tror är ost.



så kan det gå.

jag är en problemlösare, så jag löste problemen.



jag tänker att jag har ont i halsen för att det blev höst igen.

2 kommentarer:

Emma says style, love & rock and roll. sa...

Klart det är därför du har ont i halsen. Så nu ser vi till att det blir sommar igen så det går bort!

lisa lightning sa...

ja, jag som äntligen hittat alla ballerinaskor och sandaler, tyckte att det kändes helt värdelöst i morse att dra på kängorna igen.

enough is enough!